Meditatie lijkt populairder dan ooit. Dat is goed nieuws omdat meditatie zo goed is voor je lichaam, je gedachten en je energie.

Het helpt stress te verminderen. Het helpt je kalme en evenwichtige gedachten te bedenken en het zorgt ervoor dat je je minder aangevallen voelt door gebeurtenissen in het alledaagse leven. Het verbetert onze energie en zorgt voor een steviger contact met de wereld.

Maar er zijn zoveel verschillende meditatietechnieken. Hoe moet je weten welke je kunt uitproberen? Of hoe moet je weten of je de beste methode beoefent? Hier zijn een aantal veel gebruikte technieken om te ontdekken welke techniek het beste bij jouw past.

1. Ademhaling

Alleen je ademhaling volgen is een makkelijke manier om te beginnen met mediteren. Omdat de ademhaling zo’n grote invloed heeft op ons hele zijn, heeft een focus op ademhaling een rustige en kalmerende uitwerking. Focus op de eenvoudige beweging van je ademhaling zoals je in en uitademt. Als je bepaalde gedachten opmerkt verleg je je aandacht weer terug naar je ademhaling. Volg de beweging van de ademhaling met je aandacht in en uit je lichaam. 

2. Staren

Door deze methode te volgen, gebruiken we ons visuele zintuig om de gedachten te kalmeren. Door naar een rustige kaarsvlam in een donkere ruimte te staren, bijvoorbeeld, helpt de gedachten om gefocust te blijven. Dat is een goede manier om met deze vorm van meditatie te beginnen.

3. Visualiseren

Met deze methode stuur je je aandacht naar binnen. Sluit je ogen en neem een object in gedachten. Zoals je chakra’s of je hart. Houdt deze visuele gedachte als het voorwerp van je meditatie. Als je merkt dat jouw gedachten afdwalen van het gekozen beeld stuur je je aandacht terug en focus je opnieuw op dat beeld. 

4. Mantra’s zingen

Mensen die transcendente meditatie doen of mantra’s zingen maken gebruik van deze techniek. Bij deze methode worden mantra’s of delen van mantra’s herhaaldelijk (zachtjes) gezongen om de gedachten rustig en gecentreerd te maken. Zoek een mantra die bij jouw past en zing het keer op keer in je gedachten.

5. Focussen

Als we onze aandacht focussen op iets zoals je derde oog, of de plek tussen je wenkbrauwen worden we ons bewust van een heel krachtig centrum. Deze focus brengt stilte in onze hele wezen.

6. Gebruik een kralenketting

Door gebruik te maken van een kralensnoer krijgt meditatie een extra activiteit. Dit kan erg onrustige gedachten helpen te kalmeren. Als je bezig bent met zingen of staren, raak je, of tel je, de kralen aan het snoer om de gedachten te helpen om gefocust te blijven. Dit helpt ook om het spoor van je mantra of affirmatie te blijven volgen.

7. Gebruik maken van een afbeelding

Als we een afbeelding gebruiken om naar te kijken lokken we de kracht uit van dat waar de afbeelding voor staat. Als je het beeld van een guru, religieuze figuur of zenmeester kiest zal de energie van die figuur bij jouw zijn. Deze oefening is goed voor mensen die al een spiritueel pad gekozen hebben om te volgen.

Wat je moet begrijpen voor je met mediteren begint: De methoden variëren omdat mensen verschillende voorkeuren, karakters en eigenschappen hebben. Dus om de juiste meditatietechniek te kiezen zul je de meditatie in jouw natuur moeten passen. Je moet niet proberen om je karakter naar een techniek om te vormen. Als jouw natuur bij een bepaalde techniek past zal het mediteren makkelijker zijn en vertrouwd aanvoelen.

 

Heb jij de voordelen van mediteren al ontdekt? Welke techniek vind jij het fijnst?