Het lijkt wel alsof iedereen mediteert. Mensen hebben moeite met slapen en stress is een wijdverspreid probleem. Om hier goed mee om te kunnen gaan is meditatie inmiddels veranderd van een zweverige activiteit tot een noodzakelijk handvat.

Toch kun je je onrustig blijven voelen als je, gestoord door je stresshormonen, probeert om in stilte op je meditatie-matje te blijven zitten. Probeer in plaats daarvan eens een bewegingsmeditatie oefening. Wandelend mediteren is een prima idee. Combineer jij een wandelvakantie met je meditatie-oefeningen?

Hoe doe je een wandelmeditatie?
Of je nu wandelt als workout of om van de ene plaats naar de andere te gaan, doe je voordeel met de tijd die het je kost en mediteer. Wandel in stilte, geen telefoon en als het even kan op blote voeten. Gebruik al je zintuigen.

Het schijnt zo te zijn dat als je beweging in je meditatie toevoegt dat je dan een sterkere connectie tussen lichaam en geest tot stand brengt. Verbindt eerst je lichaam en je ademhaling met elkaar. Neem een aantal diepe ademhalingen en laat elke inademing je lichaam versterken en oprichten. Bij elke uitademing verzacht je je lichaam. Dit maakt het een beetje makkelijker om te zijn waar je bent en te gaan waar je heen wilt.

Deze connectie tussen je adem en lichaam verbetert je ontspanningsreacties en helpt je tegelijkertijd om klaar te zijn om, op een efficiënte en effectieve manier, in beweging te komen. Als je die connectie hebt begin dan te wandelen. Als het je lukt om het vast te houden tijdens een eenvoudige activiteit zoals wandelen kun je er ook makkelijker naar teruggrijpen bij grotere uitdagingen.

Ja, je kunt ook rennend mediteren.
Als je liever een actievere meditatie zoekt, doe dat dan als je hardloopt. Rennen is van zichzelf al een mindful activiteit. Dus als je daar meditatie aan toevoegt versterk je die ervaring. Het kan zelfs de bekende hardloperskick versterken. Hardlopen is een wandelmeditatie met een beetje meer energie. De oefening blijft hetzelfde. Als hardlopen een uitdaging is dan is dat mooi meegenomen. Je kunt er dan op oefenen om iets uitdagends als gemakkelijk te benaderen. Hoe meer je oefent om moeilijke dingen op een eenvoudige manier op te lossen hoe meer je in staat bent om je te redden met alles wat je doet.

Dus als jij je meditatiekussentje eventjes zat bent, berg het dan op en doe je voordeel met het feit dat je ook kunt mediteren als je in beweging bent. Als het weer kouder wordt, ben je er vanzelf weer aan toe om terug naar binnen te keren!