Meer dan ooit is het belangrijk om verbonden te zijn met je lichaam, want dat versterkt je immuunsysteem.

“Wat mensen helpt om met de ziekte om te gaan, is alles wat hen ondersteunt om hun eigen lichaam beter te doordringen, het te doorwarmen zodat ze zich beter met het lichaam kunnen verbinden,” schrijft Georg Soldner, co-leider van de Medische Sectie van het Goetheanum, over corona. Volgens hem zijn mensen vooral vatbaar voor het virus als hun fysieke lichaam hen vreemd begint te worden.

Als je je lichaam in de steek laat en je er niet mee verbindt, dan voelt het zich verlaten. Het zal proberen je aandacht te trekken met pijntjes en klachten.

“Hé, hier ben ik, voel mij,” zegt het als het ware. Het zorgt ervoor dat spieren hun soepelheid opofferen om strak te trekken, zodat je bijna letterlijk aan je jasje wordt getrokken, aan je vleeshemd. Het woord lichaam komt van lijc dat vlees betekende, en haam: hemd.

Wat ook kan gebeuren, is dat een orgaan zich opoffert en ziek wordt, om pijnprikkels te sturen naar je bewustzijn. Het gevoelige, mysterieuze wezen dat je lichaam is, vraagt met klem of je er alsjeblieft wilt zijn.

Veel mensen verwaarlozen hun lieve lijf, min of meer. Het maakt niet uit hoe vaak je jezelf wast en je huid insmeert en van geurtjes voorziet, of hoe sportief je traint of yoga doet of hoe hip je je kleedt – je verwaarloost je lichaam als je het niet doorwarmt met je ik, zoals de antroposofen zeggen. Wat betekent je lichaam doorwarmen met je ik? Dat je het bewust voelt. Dat je het voortdurend koestert in oordeelloze, liefdevolle aandacht. Wat voel ik eigenlijk? Wat voel ik hier, wat voel ik nu?

Zonder die aandacht voelt je lichaam zich in de steek gelaten en alleen. Het is als een kind dat probeert z’n moeder te helpen, en afgesnauwd wordt.

Een snauwerige moeder maakt haar kinderen ongelukkig, en een snauwerige geest maakt je lichaam ongelukkig. Je gaat te snel ademen, wat je spieren verkrampt, en dat maakt je bang. Je denken raakt vertroebeld, je verliest je heldere blik. In je hoofd kunnen angstige gedachten eindeloos ronddraaien, gevoed met informatie verstrekt door nerveuze anderen die ook hun lichaam verwaarlozen.
Dit is wat we op het moment in de wereld om ons heen veel zien: angst, nervositeit, verwardheid.

Dus doe daaraan niet mee, maar ga voelen. Voel die steen op je maag, dat brok in je keel, die spanning in je onderbuik. Zet je hart ervoor open. Leg je hand op je hart en voel dat grote, wijze hart kloppen in je borstkas. En weet dat het groot genoeg is, wijs genoeg, ruim genoeg, sterk genoeg om alle pijn, alle boosheid, angst en verdriet van de wereld in zich op te nemen en te transformeren tot liefde.

Hoe meer contact je maakt met je lichaam, hoe spiritueler je leven wordt. Indiase tantrische wijsgeren hadden het over de liefde tussen Shiva en Shakti. Shiva vertegenwoordigt de goddelijke geest, het bewustzijn. Shakti symboliseert de stoffelijke schepping: de Aarde, de natuur en ons lichaam. Deze twee oer-krachten beminnen elkaar, volgens de tantrische traditie, met onuitsprekelijke intensiteit.

Het doet mij denken aan die prachtige bijbeltekst in het boek Job, waar God vraagt: “Waar was jij toen ik de Aarde schiep, en toen de morgensterren jubelden en de zonen van de goden het uitschreeuwden van vreugde?” De schepping, de stof, het lichaam: het is allemaal een weergaloos wonder en we zouden voortdurend jubelend over de straten moeten dansen.

De geest en het lichaam lijken wel gescheiden, omdat we ons lichaam kunnen verwaarlozen met onze geest en van al het lichamelijke vervreemd kunnen raken… Maar in wezen horen ze bij elkaar, als een heilige eenheid.

Je geest en lichaam verbinden in die onuitsprekelijk intense liefde van het begin, dat is het hoogste doel van een mens. Daarmee herstellen we in onszelf de eenheid van de schepping.

En het is een grote hulp in deze vreemde tijden.

Praktische doe-tips om te ontspannen en je lichaam beter te voelen:

* Doe vaak, elke ochtend bij het opstaan, en zo vaak als je eraan denkt, de Basic Exercise van Stanley Rosenberg. Strengel je handen in elkaar op je achterhoofd, houd je hoofd recht en draai je oogbollen helemaal naar rechts – totdat je zucht, kucht, geeuwt of een andere reactie vertoont. Dan draai je je oogbollen helemaal naar links, en weer wacht je op een subtiele maar duidelijke reactie. Het ‘reset’ je nervus vagus, de grote hersenzenuw die naar je romp gaat, en maakt je rustiger en soepeler.
Hier is een filmpje met een demonstratie ervan:
https://www.youtube.com/watch?v=gHBpHl0oebo

* Adem licht en langzaam. Ga ervoor zitten en vertraag je adem. Geen geforceerde buikademhaling, dat is nergens voor nodig: adem vooral wat minder. Je voelt je handen warm worden, je buik gaat misschien rommelen als teken van ontspanning. Je voelt dat je bewustzijn je lichaam doorwarmt.

* Lig regelmatig op je rug met je onderbenen op een stoel of bank. Dus je bovenbenen staan in een hoek van 90 graden op je romp en je onderbenen liggen horizontaal.
Doe niets anders terwijl je ligt – richt alleen maar je aandacht op je onderbuik. VOEL je psoas ontspannen, voel je rugspieren ontspannen, voel wat dat met je doet. Voel hoe een tintelend gevoel van welbehagen zich steeds duidelijker manifesteert.

* Misschien is het Negen Stappen Plan iets voor je – een simpele, snelle chi-oefening waarmee je je lichaamsbewustzijn bevestigt. Zie voor een filmpje en uitleg:
https://www.debezieling.nl/in-negen-stappen-naar-innerlijke-bloei/

 

Deze bijdrage is geschreven door Lisette Thooft, Rebalancer, schrijfster, spreekster, lijf- en schrijfcoach, ‘huisfilosofe’ van Happinez. Meer over haar lees je hier: https://www.lisettethooft.nl/over-lisette-thooft/