De aardegroet is een serie bewegingen uit de Dru Yoga. De bewegingen brengen gronding en een beter contact met de aarde. De flow in de bewegingen brengen kalmte en stilte en helpen je om in verbinding met jezelf te blijven. Je emoties ontspannen en komen tot rust. Deze reeks is heerlijk om buiten in de natuur te doen.

Let op! Bij hartklachten, hoge bloeddruk of schouderklachten houd je je armen niet te lang boven je hoofd. Houd de bewegingen klein en langzaam!

Instructie. In deze houding span je je buikspieren en bekkenbodemspieren heel licht aan. Houd de gewrichten van je knieën en schouders zacht.

Start in de berghouding en voel hoe je voeten stevig contact maken met de grond. Verbind je met de prachtige planeet waarop we leven.

Staande beweging: strengel je vingers ineen voor je buik, met de handpalmen naar boven gericht. Op een inademing breng je je handen omhoog naar je keel, op een uitademing draai je je handpalmen naar beneden en laat je je handen zakken tot bij je buik. Op een volgende inademing blijven je vingers ineengestrengeld en beschrijven je handen, met zacht gestrekte armen een boog voor je lichaam langs tot boven je hoofd. Adem dan uit, laat je handen los en laat ze via ‘het wagenwiel’ naar beneden zakken tot langs je lichaam. Handen komen weer bij je buik, strengel je vingers weer ineen en herhaal de beweging 3 tot 5 keer.

Hurken: Op een inademing breng je je handen weer omhoog tot keelhoogte. Nu, op een uitademing als je je handen weer naar beneden brengt, buig je je knieën en kom je in hurkzit. Je hielen komen los van de vloer. Of buig je knieën zover als voor jou mogelijk is. Duw je handen ineengestrengeld weer met een grote boog omhoog, terwijl je zelf ook overeind komt. Op een uitademing breng je je handen weer via ‘het wagenwiel’ naar beneden langs je lichaam.

Kom weer in de berghouding en voel even na. Laat de verbondenheid die je met de aarde voelt diep tot je doordringen. Zeg tegen jezelf: ‘Ik sta hier!’, of ‘Ik ben!’. Ga daarna een minuutje op je rug op de grond liggen.

Wil je een uitgebreidere variant volgen vanaf je pc? Volg dan de bewegingen van mijn collega Marianne van Bakel op YouTube.