Op rustige momenten heb je het misschien ook wel eens gemerkt: Dat kloppende gevoel in je buik of in je borst als iets niet goed zit. Hoe vaak heb je iets geweten over een persoon of situatie, maar durfde je je niet te verlaten op deze innerlijke stem? Als je gezegend bent met je innerlijke wijsheid en je bouwt er een vertrouwensrelatie mee op, kan dat leiden tot opmerkelijke resultaten. 

De onderstaande tips kunnen je helpen om je beter op je innerlijke stem te focussen:

  • Zorg dat je aandacht volledig op het moment  gefocust is
  • Beoefen mindfulness in al je activiteiten
  • Volg een gezond dieet
  • Sport
  • Omring jezelf met mensen die je dromen ondersteunen. 
  • Mediteer

Hoewel alle tips hun voordelen hebben heeft mediteren toch wel de grootste kans op succes. Bidden is praten met God. Mediteren is luisteren naar God. Met behulp van meditatie vind je verstilling in je innerlijk. Dat is waar je je ware zelf ontmoet. Degene die voortdurend tegen je fluisterde. Er zijn meerdere soorten meditaties te vinden. Kies een vorm die bij jouw past.

De onderstaande meditatieoefening kan je op weg helpen:

Meditatie: Cultiveer je innerlijke stem

  1. Vindt een rustige plek waar je niet gestoord wordt en zoek een comfortabele zithouding.
  2. Als je ondersteuning zoekt bij een specifieke situatie formuleer dan een vraag en schrijf die op. Wees zo specifiek mogelijk. Leg het briefje naast je neer.
  3. Sluit je ogen en focus op je ademhaling. Adem diep in en geef je lichaam bij iedere ademhaling de ruimte om verder te ontspannen. Doe dit in 2 of 3 ademteugen.
  4. Merk op waar je met je aandacht bent. Als dat buiten jezelf is, breng je aandacht dan terug naar het midden van je lichaam, tussen je hart en navel. Plaats hier je hand om je te helpen focussen.
  5. Nu stel je jezelf de volgende vragen, zonder veroordelingen of verwachtingen. Je hoeft de antwoorden niet te weten:
    * wie ben ik?
    * Wat wil ik?
    * Wat is mijn doel?

    * Waar ben ik dankbaar voor?
  6. Herhaal de mantra ”So Hum.” Dit doe je door in gedachten So te denken bij iedere inademing en Hum bij elke uitademing. Doe dit 10 minuten.
  7. Als je hiermee klaar bent open je langzaam je ogen. Merk op hoe je je voelt.
  8. Als je een vraag had opgeschreven bekijk die dan. Kijk of zich iets aandient.
  9. Voel je vrij om dingen op te schrijven als je geïnspireerd bent geraakt.

Houd in gedachten dat je antwoorden niet perse tijdens de meditatie hoeven te komen. Ze kunnen ook boven komen tijdens je dagelijkse bezigheden als je het het minste verwacht. Meditatie maakt ruimte zodat het werkelijke verhaal zich kan ontvouwen. Daarnaast geeft het je de ruimte om je innerlijke stem te ontdekken. Je leert om dat wat je denkt los te laten. Je bent meer in het moment aanwezig en maakt de weg vrij voor je innerlijke stem.

Let op dat je je hart licht houdt tijdens deze ontdekkingsreis. Beweeg altijd in de richting van geluk, zelfs als dit eerst onmogelijk lijkt. Je antwoorden liggen in je, maar soms wil je er niet naar luisteren. Het valt niet altijd mee om een mens te zijn, maar je bent gelukkig niet alleen. Soms kunnen de stemmen van angst en twijfel het sterkste lijken, maar je innerlijke stem zal er altijd zijn en zal standvastig en sterk blijven. Je altijd herinnerend aan wie je bent en wat je wilt. Je zult het weten als je het voelt en je lichaam en geest zullen blij zijn met de waarheid daarvan.

Dit is het laatste deel van een reeks van 3 over je innerlijke stem
Deel 1 en deel 2 lees je hier