Heb jij ook het gevoel dat al het nieuws over gezondheidsmethoden en -technieken overweldigend, snel wisselend en moeilijk op te volgen is? Je hebt een stressvolle dag gehad en wat doe je dan? Neem je een voedend zoutbad met wat zachte muziek? Doe je aan yoga voor je naar bed gaat? Er zijn zoveel handvatten die je lichaam en geest kunnen helpen ontspannen en ze draaien allemaal om goed voor jezelf zorgen. Maar wist je dat de beste ontspanningstechniek is om je even helemaal op iemand anders te richten? Een nieuw onderzoek toont aan dat prosociaal gedrag, het helpen van anderen, de negatieve effecten van stress vermindert.

Is het helpen van anderen de sleutel tot stressvermindering?

Dit onderzoek werd gepubliceerd in het Clinical Psychological Science blad. Aan het onderzoek deden 77 volwassenen mee die allemaal een nachtelijk onderzoek via hun smartphone invulden. Ze kregen vragen te beantwoorden over hun dagelijkse activiteiten, hun mentale gezondheid en alle stressoren die ze ondervonden. De wetenschappers ontdekten dat als een persoon iemand anders hielp dit meestal samen hing met een vermindering van de negatieve effecten van stressoren. Er ontstonden positieve gevoelens die de negatieve gevoelens verdrongen.

Maar hoe werkt dat dan?

Volgens de onderzoekers is prosociaal gedrag een effectieve copingstrategie omdat het ons afleidt van de stressoren in ons leven. Tegelijkertijd vergroot het gevoelens van doelmatigheid en zelfbewustzijn. De hypothese stelt ook dat het hormoon oxytocine, die veel te maken heeft met helpend gedrag en het koesteren van saamhorigheid, helpt om lichamelijke stressreacties te reguleren, door gevoelens van angst en spanning te verminderen.

Is prosociaal gedrag de nieuwe zelfhulpmethode?

Onderzoekers zijn altijd op zoek naar manieren om ons altijd stijgende stresslevel te verminderen. Dit onderzoek is belangrijk omdat het ons een extra handvat geeft om de negatieve effecten van chronische stress te voorkomen. Hieronder valt bijvoorbeeld het verminderen van angstgevoelens en depressies. Bovendien vermindert het negatief gedrag als gevolg van stress of lusteloosheid.

Het zou zomaar mogelijk kunnen zijn dat zorgen voor een ander belangrijker is dan zorgen voor jezelf. Het is niet zo dat je gelijk alle zelfhulptechnieken het raam uit kunt gooien, maar het is een goed idee om je in te schrijven voor vrijwilligerswerk. Het helpen van anderen en tegelijkertijd je eigen stressklachten verminderen klinkt als een win win situatie.

Hoe ga jij om met stress? Lijkt het jou een oplossing om iets voor een ander te gaan doen?