In de nacht van zaterdag op zondag gaat de zomertijd in. We zetten om 02:00 uur de klok een uurtje vooruit en dat betekent een uurtje korter slapen of juist ‘uitslapen’ op zondag. Wat is de beste manier om te wennen aan de zomertijd?

Door het vooruit schuiven van de klok krijgen we langere en lichtere avonden en dat is fijn, maar de zomertijd brengt ook slaapproblemen met zich mee. Op zondagochtend merk je hier nog niet zoveel van omdat je dan nog lekker kunt uitslapen. Maar als je op maandagochtend om 7 uur op moet staan, merk je wel duidelijk verschil, dat voelt als ‘pas’ 6 uur. Ook ’s avonds is het wennen: je hebt moeite om in slaap te komen, omdat je een uur eerder naar bed gaat dan normaal.

Het wennen aan de zomertijd heeft allemaal te maken met je biologische klok, oftewel jouw dag- en nachtritme. Hoewel de meeste mensen binnen een paar dagen gewend zijn aan de zomertijd, slapen sommigen nog weken slecht. Vooral avondmensen lijken meer moeite te hebben om zich aan te passen aan de zomertijd.

Ben jij of herken jij iemand die door de zomertijd ’s ochtends niet uit bed kan komen en ’s avonds naar het plafond ligt te staren? Deze tips kunnen helpen:

  1. De snooze-knop indrukken is verleidelijk, maar van een beetje verder dommelen en dutten, word je echt niet fitter. Op deze manier stel je de aanpassing van je biologische klok alleen maar meer uit. Het beste is meteen opstaan. Vind je dit lastig? Zet dan je wekker aan de andere kant van de slaapkamer, dan moet je wel.
  2. Licht stimuleert de productie van ‘waakhormonen’. Van zonlicht word je goed wakker. Doe s ochtends meteen de gordijnen open, maak een ochtendwandelingetje of ga meteen naar buiten om te sporten als je daar de tijd voor hebt.
  3. ’s Avonds kun je het beste het licht zo veel mogelijk buitensluiten, zodat je lichaam melatonine gaat aanmaken. Verduisterende gordijnen kunnen helpen. Ook kunstlicht houd je uit je slaap, dus dim de lichten en kijk vlak voor je naar bed gaat niet meer naar je tv, tablet of telefoon.
  4. Vooral moeite met opstaan die eerste maandagochtend in de zomertijd lastig? Sta dan op zondag alvast extra vroeg op, zo’n 2 uur eerder. Op die manier kan je biologische klok wat eerder beginnen met aanpassen.

Heb jij ook nog tips? Deel ze met ons!