Pilates kan ook jouw favoriete trainingsmethode worden. Iedereen kan baat hebben bij deze methode! Of je nu jong bent of oud, ziek of gezond. De oefeningen kunnen worden aangepast aan ieders gesteldheid. Zeker als je lichamelijk zwaar werk hebt, of hele dagen stil zit, onderweg in de auto of bij een kantoorbaan, is het belangrijk om goed voor je lichaam te zorgen.

 

Wat is Pilates?

Pilates is een trainingsmethode die werd ontwikkeld door Joseph Pilates. Pilates noemde zijn methode Contrology. Het doel van zijn methode is om met je mentale vermogens je spieren te leren beheersen. Joseph Pilates ontwikkelde zijn methode tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het doel was om het revalidatieprogramma voor oorlogsveteranen te verbeteren. Hij had de overtuiging dat geestelijke en lichamelijke gezondheid met elkaar verweven zijn. Daarom legde hij in zijn oefeningen de nadruk op een gecontroleerde en nauwkeurige uitvoering. Zo zouden de gewonde soldaten hun gezondheid terugvinden.

De mind/body kant van Pilates

De methode richt zich op het in balans brengen, versterken en versoepelen van het lichaam. Een trainingssessie bestaat uit een serie oefeningen die kunnen worden uitgevoerd op een mat. Soms worden daar speciale toestellen bij gebruikt. Pilates wordt al snel in een adem genoemd met yoga of tai chi. Net zoals bij yoga legt Pilates de nadruk op de principes: centreren, concentratie, controle, nauwkeurigheid, ademhaling en vloeiende bewegingen.
Maar Pilates kent geen spirituele of energetische kant. De kracht van de oefeningen zit in de combinatie van de concentratie en de focus die wordt gevraagd om de oefeningen zo goed mogelijk uit te voeren. Een goede ademhaling ondersteunt de oefeningen en voorziet de spieren van voldoende zuurstof. Hierdoor wordt een optimale balans gezocht tussen inspanning en ontspanning.

Een goede lichaamshouding

De methode richt zich op het verbeteren van de totale lichaamshouding. De dieper liggende buikspieren worden aangesproken. De serie oefeningen worden geconcentreerd uitgevoerd in een flow die de werking versterkt. De speciale manier van ademhalen is bedoeld om de oefeningen optimaal op het lichaam te laten inwerken. Als je op de juiste manier in balans staat en je buikspieren iets actief houdt wordt je wervelkolom goed ondersteund. Door die basishouding tijdens alle oefeningen terug te zoeken ontstaat een automatisme waardoor je deze houding meeneemt in je dagelijkse leven. 

De voordelen van Pilates:

  • De spieren worden sterker 
  • Betere balans 
  • Herstel van zowel fysieke als geestelijke klachten
  • Effectiever gebruik van spierkracht en energie
  •  Het loslaten van opgebouwde spanning (oa. nek, schouders,rug)
  •  Betere lichaamshouding                                                                    
  •  Soepele gewrichten en sterke botten
  •  Verbeterde ademhaling en meer longcapaciteit
  •  Verbetert het concentratievermogen
  •  Bevordert herstel na ziekte en van blessures

 

Krijg jij al zin om aan deze training te beginnen?