21 Juni is het wereld Yogadag. Speciaal daarvoor belichten wij deze eeuwenoude yogafilosofie. De Yama’s en de Niyama’s, de leefregels van de yoga, zijn al 2200 jaar oud, maar ook in ons dagelijks leven kun je deze nog prima toepassen.

Yama’s

De eerste stap uit het achtvoudige pad van de yoga zijn de Yama’s. Het beschrijft de dingen die je niet moet doen zoals geweld, liegen, mateloosheid, gehechtheid en stelen.

Geweldloosheid –   Ahimsa

Waarschijnlijk denk je bij het woord geweld, gelijk aan fysiek geweld. Maar ook je gedachten over jezelf kunnen vol geweld zitten. Zit jij vol zelfkritiek of (voor)oordelen over een ander, dan ben jij in je hoofd best wel gewelddadig. Waarschijnlijk is dit voor velen meteen ook een van de lastigste Yama`s: ‘oordeel niet over jezelf en/of anderen’. Begin eens met een uurtje per dag accepterend en vol liefde over jezelf te denken. Dit klinkt simpel, maar je zult merken dat als je gewend bent altijd kritisch te zijn en overal een oordeel of gedachte over te hebben, dit nog best lang en lastig is.

Waarheidslievendheid – Satya

Accepteer dat je goed bent, zoals je bent. Wees liefdevol, en eerlijk tegenover jezelf en naar anderen. Je hoeft je niet te verontschuldigen of te verdedigen voor keuzes die je maakt en die goed zijn voor jou. En soms, hoe paradoxaal dit misschien lijkt, is dit ook nee tegen zeggen een ander. Wanneer jij keuzes maakt voor jezelf, en jij je daar happy bij voelt zul je dit uitstralen.

Niet stelen –   Asteya

Hierbij gaat het niet alleen om diefstal van goederen of bezit, maar ook geen woorden en gedachten ‘stelen’ van andere mensen  Als je alléén maar met jezelf bezig bent, zie en luister je niet echt naar de ander, en steel je als het ware aandacht. Focus niet alleen maar op jezelf, maar richt je blik ook naar de mensen en de wereld om je heen. Gun de ander jouw volle aandacht. 

Zelfbeheersing –   Brachmacharya

Vroeger adviseerden de oude yogi’s ons al om matig te zijn met eten en drinken. Dat advies is nog belangrijker geworden in onze tijd, waarin overvloed en overdaad de hoofdtoon lijkt te voeren.
Jezelf beheersen zou ook niet een kwestie moeten zijn van pure wilskracht, hard werken of je best doen om te laten, maar zelfbeheersing is iets wat diep van binnen moet komen. Wanneer jij gelukkig en tevreden bent met jezelf en jouw leven, is zelfbeheersing niet iets wat je jezelf oplegt, maar komt dit van binnen uit.
Meditatie en yoga kunnen helpen om een rustige vorm van zelfbeheersing te krijgen.

Onthechting –   Aparigraha

Onthechting gaat over het niet hebzuchtig of materialistisch zijn, maar is ook het loslaten van wensen en verlangens. Onthechting betekent niet dat je nergens om geeft of dat je jezelf van alles ontzegt. Het betekent van iets of iemand genieten zonder er krampachtig aan vast te houden. Dit kan gaan over het willen voldoen aan een bepaald schoonheidsideaal, de nieuwste gadgets, of de status van je baan
Als je kunt loslaten, geef je jezelf ruimte, vrijheid en plezier.

Niyama’s

De Niyama’s vormen de tweede stap uit het achtvoudige pad van yoga. Het zijn de zogenoemde leefregels die je volgens de Yoga Sutra’s zou moeten nastreven  De vijf Niyama’s zijn zuiverheid, tevredenheid, discipline, zelfkennis en overgave. Hoe passen we die toe, als we ons goed willen voelen in ons lichaam?

Zuiverheid – Saucha

Met zuiverheid wordt er bedoeld dat je je lichaam zuiver houd. Veel water drinken, of een sapkuur volgen. Puur eten, zoals fruit, noten, verse groenten. Maar niet alleen je lichaam, ook je gedachten en handelingen dien je zuiver te houden. Een opgeruimd huis, zuivere gedachten en geen kwaadsprekerij. Een goede oefening om je lichaam en geest zuiver te houden is de pranayama. Met de pranayama  worden ademhalingsoefeningen bedoeld.

Tevredenheid – Santosha

Kijk naar wat je al hebt, wat je gelukkig maakt. Tel je zegeningen, dat word er met deze leefregel bedoeld. Richt je op het gevoel van geluk en dankbaarheid in plaats van het verlangen om meer te hebben of aan te vullen wat je denkt te missen. Die baan die je zo ambieert, veel geld om vrij te besteden of het huisje boompje beestje waar je zo naar verlangd. Probeer te genieten van je leven zoals het is, niet zoals je denkt dat die zou moeten zijn.

Discipline – Tapas

Wanneer je tevredenheid en onthechting tot toepassing in je leven hebt gebracht, en je bent tevreden met wie jij bent en hoe je eruit ziet, mag je natuurlijk nog best doelen hebben. Wellicht zou je graag wat gevarieerder willen eten, wat meer willen bewegen of graag wat willen aankomen of juist afvallen. Doelen stellen en ze willen behalen is niet erg, maar let er op dat je je hier niet krampachtig aan vast hecht. Daar heb je tapas,  zelfdiscipline, voor nodig. Tapas betekend consequentheid, toewijding en liefde. Je kunt jezelf middels yoga of meditatie bij het bewustzijn van die doelen brengen.

Zelfkennis – Svadhyaya

De meeste mensen kijken naar zichzelf en identificeren zich aan de hand van onze cultuur, onze vrienden, de manier hoe we ons kleden. Maar uiteindelijk zegt dit niets over wie jij echt bent. De oude yoghi’s zeggen dat niemand een lichaam heeft, maar dat we een lichaam hebben die we tijdelijk gebruiken. Door middel van zelfstudie, leren van het leven, het lezen van boeken of het observeren van anderen kun je leren om ook vanaf een afstand naar jezelf te kijken. Wanneer je dit kunt kun je jezelf bevrijden van beperkende gedachten. Middels yoga en meditatie kun je tot de kern komen van wie jij echt bent.

Overgave – Ishvara pranidhana

Thuiskomen na een lange dag werk, een knuffel van je kinderen of samenzijn met de persoon van wie je veel houd. Het gevoel van harmonie dat daarbij gepaard gaat kent iedereen wel. Met de Niyama van overgave word bedoeld dat je jezelf overgeeft aan het leven zoals dat op je af komt, voorbij je eigen gedachtes of zorgen. Geef je over aan het groter geheel, dan komt wat je nodig hebt vanzelf op je af.

Bron : www.yogaonline.nl