Gewoon loslaten. Zo gemakkelijk gezegd, maar krijg het maar eens gedaan wanneer je hoofd vol zit, omdat er iets vervelends is gebeurd en je je zorgen maakt.

Een mindfulness oefening die je kan helpen om je gedachten los te laten.

Blijf je piekeren, malen of maak je je druk over iets dat komen gaat. Deze oefening helpt je door je problemen als het ware weg te blazen.

1 Adem langzaam diep in door je neus en houd de adem een paar tellen vast.

2 Adem langzaam uit door je mond en richt je aandacht op je uitademing. 

   Blijf op deze manier ademen en voel hoe je langzaam rustig wordt.

3 Stel je nu voor dat je op het strand staat. Voel het zand tussen je tenen, voel hoe de wind in je gezicht blaast, hoor het ruisen van de zee.

4 Richt nu je blik op de horizon. De zon gaat net onder, de lucht kleurt mooi rood en oranje. Visualiseer dit beeld zo echt mogelijk 

5 Wanneer je vervelende gedachten voelt opkomen, blaas (adem) je ze langzaam uit richting horizon om je vervolgens weer op de horizon te richten. 

Blijf dit een aantal malen doen.

6 Wanneer je merkt dat je rustiger wordt, focus je je weer meer op je ademhaling.

7 Richt je aandacht op het hier en nu, door fysiek wat te bewegen. Cirkel je schouders, strek je nek, beweeg je voeten. Wat voor jou fijn voelt is het best.

Vind je deze visualisatie-oefening met de horizon lastig, kijk dan eens of je je gedachten met de golven kunt laten meedrijven. Het gaat erom dat je je gedachten niet (ver-)oordeelt, ze eenvoudigweg laat gaan, en je er niet mee verbindt.

Laat je niet ontmoedigen als het niet meteen lukt, onthoud: oefening baart kunst.