Vergeving is een belangrijk streven. Voor diegene die het ontvangen betekent het een verlichting van de last van schuld. Voor diegene die het geeft betekent het vermindering van de boosheid. Het reinigt een relatie en maakt ruimte voor vrede. Ondanks dat is vergeving maar moeilijk te bereiken. Wat is de beste manier om dit toch voor elkaar te krijgen? Juist tegenover diegenen die jou dierbaar zijn? Want juist zij zijn de mensen die je als eerste zou moeten vergeven en juist dit is het moeilijkste om mee om te gaan.


De basisstappen naar vergeving

Hier zijn de stappen om vergeving te bereiken:

  1. Voel je emoties zonder ze te vermijden.
  2. Schrijf de redenen op waarom je iemand niet zou moeten vergeven.
  3. Vraag jezelf af hoe gemotiveerd je bent om vergeving te schenken.
  4. Laat zoveel mogelijk van jouw wrok en boosheid los. Gewoon nu direct.
  5. Stel je voor hoe de toekomst eruit ziet als je de ander vergeeft.
  6. Maak contact met een oprecht en positief niveau.
  7. Vind de plaats van vergeving in jouw eigen bewustzijn.

Elke stap ruimt een aantal specifieke obstakels op die jouw vergeving in de weg kunnen staan.

1. Voel je emoties zonder ze te vermijden.

De weerstand tegen vergeving wordt gevoed door emoties. Je kunt rationeel vaststellen waarom iemand iets onvergeeflijks deed omdat je diep van binnen boosheid voelt. Jij bent gekwetst en voelt je een slachtoffer. Wees eerlijk over jouw pijn en ga naar het emotionele niveau waar het geworteld ligt. Laat het gevoel er zijn. Het doel van deze stap is tweesnijdend. Want als je jezelf met je gevoelens confronteert heb je ook de kans om ze los te laten.  

In plaats van direct naar vergeving te springen neem je de verantwoordelijkheid voor je eigen emoties. Als het lukt kun je proberen om een deel van jouw idee, over hoe de dingen geacht werden te gaan, los te laten. Loslaten is ongeveer net zo moeilijk als vergeving. Maar zeg in ieder geval tegen jezelf: ”Als ik mijn interpretatie van de gebeurtenis en van wat onrechtvaardig is loslaat, hoef ik misschien niet meer opgescheept te zitten met dit rotgevoel.”

2. Schrijf de redenen op waarom je iemand niet zou moeten vergeven.

Dit doe je het beste in de vorm van een brief aan degene tegen wie jij wrok koestert. Beschrijf al jouw wrok en de redenen daarvoor tot in detail. Laat de brief een tijdje liggen en ga er na een paar dagen nog eens mee verder. Voeg alles toe wat je nog was vergeten te schrijven. Als je helemaal tevreden bent over de brief leg hem dan weg om later nog eens te raadplegen. Verstuur hem niet! Het doel is alleen om alles van je af te schrijven.

3. Vraag jezelf af hoe gemotiveerd je bent om vergeving te schenken.

Voor je aan dit vergevingsproces begon had je misschien maar een kleine motivatie om de ander te vergeven. Er kunnen verschillende redenen zijn voor je koppigheid, waaronder rechtvaardige verontwaardiging. Ga nu na of je weerstand tegen vergeven klaar is voor de volgende stap, maar leg jezelf geen hoge verwachtingen op. Als je nog steeds boos bent, als je wanhopig bent van de pijn of als je besluit dat hetgeen je is aangedaan onvergeeflijk was, is het beter om de waarheid te kennen dan om te doen alsof. Ongeacht hoe sterk of zwak je motivatie ook is, zeg tegen jezelf: ”Oké, dit is waar ik op dit moment sta.” Soms is eerlijkheid tegenover jezelf het begin van het ontdooien van de blokkade.

4. Laat zoveel mogelijk van jouw wrok en boosheid los. Gewoon nu direct

Je kunt alleen die dingen veranderen waar je je bewust van bent. Op dit moment heb je dat bewustzijn rondom de situatie gewonnen. Pak nu de brief erbij waarin je al je grieven hebt opgeschreven. Tijdens het teruglezen kun je jezelf afvragen: ”Kan ik beginnen met het loslaten van deze weerstand?” Forceer niets maar blijf bij je eigen gevoel. Sommige items op de lijst zullen misschien al zachter worden. Als je dat opmerkt bij jezelf kun je tegen jezelf zeggen:” Misschien is er een andere manier om naar deze pijnlijke gebeurtenis te kijken.” Laat alles los wat je kunt, maar niets meer. Voel tegelijkertijd hoe de last van de boosheid en de weerstand vermindert. Dat is een positief gevoel die je zal motiveren om het vergevingsproces door te zetten.

5. Stel je voor hoe de toekomst eruit ziet als je de ander vergeeft

Steeds als je een grief voelt wegsmelten kun je je een voorstelling maken van het leven in vrede met de ander. Voel de warmte in je hart. Als je de behoefte voelt om te huilen is dat een goede manier om je gevoelens te zuiveren. Als het je lukt kun je je voorstellen hoe het is om de ander lief te hebben, hem het beste te wensen en hem de vrijheid van jouw vergeving te schenken. Dat ligt allemaal binnen jouw vermogen.

6. Maak contact met een oprecht en positief niveau

Als je iemand niet kunt vergeven isoleer je jezelf van het contact. Zowel fysiek als emotioneel. Probeer deze isolatie te doorbreken en sta toe dat er weer enigszins contact wordt gemaakt. Een veilige manier is om een brief of een kaartje te schrijven waarin je je verlangen kenbaar maakt voor het hernieuwen van het contact. Laat de volgende stap bij de ander. Wees hier voorzichtig in, want je raakt een gevoelige snaar, zowel bij jezelf als bij de ander.

7. Vind de plaats van vergeving in jouw eigen bewustzijn

De laatste stap in het vergevingsproces is dat je je staat van bewustzijn verandert. Vergeving is een staat van bewustzijn, geen actieve daad. Emoties kunnen je dichter bij vergeving brengen of je er juist bij vandaan houden. Als je de obstakels verwijdert lijkt vergeving heel natuurlijk en veel makkelijker dan je eigenlijk dacht.

Het belangrijkste is dat als je je bewustzijn eenmaal verschuift naar vergeving er alleen een kleine kans overblijft dat je terugvalt. De ervaring van vergeving wordt onderdeel van je spirituele reis. Iets waar je naar streeft en verlangt.