Winterkost

Wanneer het buiten kouder wordt, krijg je vanzelf weer zin in een stevige stamppot of een kop verwarmende soep. Stevige winterkost dus. Het komt dus goed uit dat veel typische wintergroenten van nature voedzaam zijn.

Winterkost

Wanneer het buiten kouder wordt, heeft je lichaam behoefte aan extra warmte. Het mooie van de natuur is dat juist in deze koude maanden, verwarmende wintergroenten volop verkrijgbaar zijn. Voeding is namelijk een belangrijke energiebron die je lichaam warmte kan geven.

Het ritme van de seizoenen zorgt er voor dat er voeding is die verwarmend of verkoelend werkt. In het algemeen kun je zeggen dat wintergroenten langzamer groeien dan zomerse groenten. Hoe langer het duurt voordat een groente volgroeid is, hoe groter de verwarmende werking ervan is. Groenten, die je snel kunt oogsten zoals bijvoorbeeld sla, bevatten relatief veel water en hebben daardoor een verkoelend effect. Wintergroenten hebben een veel steviger structuur (bekijk maar eens een rode kool). Om dit goed te kunnen verteren moet je lichaam harder werken aan het “zich eigen” maken. Doordat dit vuurtje wordt opgestookt, krijg je het lekker warm.

Wintergroenten worden laat in het seizoen geoogst en kunnen dus best wat kou verdragen, soms zelfs vorst. (Boerenkool verteren we zelfs pas goed als eerst de vorst erover is geweest, waardoor al iets van de structuur is afgebroken). Om erachter te komen welke wintergroenten geschikt zijn, kun je je afvragen wat er op dat moment nog op het land groeit, buiten de kas uiteraard. Een aantal voorbeelden van verwarmende groenten zijn: pompoen, kastanje, venkel, bruine bonen, aardappel, koolraap, pastinaak, mierikswortel, lof, prei, ui, wortel, spruitjes en koolsoorten.

Je kunt ook door de manier van voedsel bereiden de werking enigszins beïnvloeden; rauw eten, blancheren of stomen van groenten werkt meer verkoelend. Stoven, grillen en bakken werkt verwarmend. Door het toevoegen van bepaalde kruiden en specerijen kun je deze effecten nog eens versterken. Verwarmende kruiden zijn bijvoorbeeld: tijm, salie, oregano, nootmuskaat, kaneel, peper, kruidnagel en rozemarijn.

Herken je de ingrediënten van het pepernootje in dit laatste?