Dromen zijn een herhaling of projectie van de dingen die we overdag hebben meegemaakt. De gebeurtenissen worden in de droom gekleurd door jouw perceptie. Dromen zijn kleurrijk, informatief, vergezocht en soms volkomen belachelijk. Dromen voegt een extra dimensie toe aan je bewuste, wakkere leven. Een droom geeft informatie over hoe het nu met jou gaat. Overdag kun je bewust jouw interpretaties oppoetsen of veranderen. Dit is in een droom niet mogelijk. Er zijn verschillende soorten dromen te onderscheiden. De indeling en benamingen kunnen per visie of wetenschappelijke achtergrond verschillen:

Verschillende soorten dromen

  1. Nachtmerries
    Nachtmerries kennen we allemaal. Iedereen is weleens wakker geschrokken nadat hij door iemand werd achtervolgd of dat er iets gebeurde waar je erg van schrok of waar je angstig door werd. Bij het wakker worden denk je: “Het was gelukkig maar een droom.”
  2. Voorspellende dromen
    Bij een voorspellende droom gebeurt er iets waarvan je achteraf gezien denkt: ”Daar heb ik over gedroomd.” Hier komt ook wel het verschijnsel déjà vu vandaan. Een déjà vu heb je als er iets gebeurd en je denkt dat je dat al eens hebt meegemaakt. Dat was dan waarschijnlijk een voorspellende droom die je grotendeels alweer was vergeten, tot het moment waarop het uitkwam.
  3. Terugkerende dromen
    Terugkerende dromen vormen vanuit een holistische visie een signaal dat op een onopgelost probleem kan wijzen. Een terugkerende droom wordt vaak gezien als een van de belangrijkste soorten dromen vanwege de signalen die het bevat.
    Soms droom je steeds hetzelfde, soms is het een serie en keer je terug naar het einde van je vorige droom als je weer in slaap valt.
  4. Helende dromen
    Helende dromen bevatten aanwijzingen dat er iets in je lichaam niet goed is. Ze manen je aan om naar de tandarts of de dokter te gaan, zelfs nog voor je lichamelijk iets opmerkt. Helende dromen kunnen ook helpen bij rouwverwerking. Mensen met epilepsie, migraine of astma kunnen in hun dromen gewaarschuwd worden voor een aanval.
  5. Valse ontwaakdromen
    Dit zijn dromen waarbij je denkt wakker te worden, maar je droomt verder in een nieuwe droom. Omdat deze dromen de waarheid zo nauwkeurig benaderen is het moeilijk om onderscheid te blijven maken tussen werkelijkheid en droom. Als je bijvoorbeeld uit een lucide droom lijkt te ontwaken, maar eigenlijk verder droomt terwijl je je er niet van bewust bent dat je droomt, kan dat heel verwarrend zijn.
  6. Dagdromen
    Een dagdroom is eigenlijk het ondergesneeuwde kindje onder de dromen. Vaak worden dagdromen afgedaan als kinderachtig of fantasie. Eigenlijk is een dagdroom heel nuttig. Meestal droom je in gedachten weg naar situaties waar je liever bent. Of je fantaseert over een positieve uitkomst van een probleem. Droom als het even kan lekker weg en stel je de perfecte uitkomst voor. Let erop dat je geen doemscenario’s bedenkt, want dat is ook minder gunstig voor de werkelijke uitkomst. Een goed einde van je dagdroom levert je inspiratie op voor creatieve oplossingen.
  7. Lucide dromen
    Bij een lucide droom ben je je ervan bewust dat je droomt. Soms lukt het ook om invloed uit te oefenen op je droom, maar dat lukt niet bij iedere lucide droom. Het is een lucide droom omdat je je ervan bewust bent dat het een creatie uit je onderbewustzijn is.

Er zijn een aantal aanknopingspunten die je kunnen helpen om bewust te dromen.

  • Niet kunnen lezen: in een droom is het niet mogelijk om te lezen. Je zou eventueel een woord kunnen opvangen, maar het lezen van teksten is vrijwel onmogelijk
  • Kleuren: In een droom zijn de kleuren helderder en gevarieerder dan in het echte leven. Dit kan je helpen om te ontdekken dat je droomt. Het kan ook gebeuren dat je vreemde objecten waarneemt.
  • Tijd aflezen: In een droom werken klokken eigenlijk nooit. Het zal dus niet mogelijk zijn om de tijd te lezen van een klok in je droom. De wijzers draaien snel of cijfers verspringen voortdurend. 
  • Spiegels: In een droomspiegel zijn meestal bijzondere dingen te zien. In plaats van je eigen reflectie zie je jezelf zoals je graag wilt zijn, of zoals je juist niet wilt zijn. Of je ziet landschappen of een geheime doorgang in de spiegel.
  • Gesprekken: In een lucide droom kun je gesprekken voeren met personen die voorkomen in je droom. De antwoorden die je krijgt van deze personen, zullen vrij gedetailleerd zijn.

Als je een van bovenstaande punten herkent terwijl je droomt heb je een lucide droom.

De voordelen van lucide dromen.

Onderzoekers hebben aangetoond dat mensen die lucide dromen tijdens het wakker zijn ook beter zijn in bepaalde cognitieve taken. Heldere dromen hangen waarschijnlijk samen met het vermogen tot zelfreflectie of zogenaamde meta-cognitieve vaardigheden. Dit is onderzocht door de hersenen van wel en niet lucide dromers met elkaar te vergelijken. De gebieden in de prefrontale cortex, die betrokken is bij bewuste cognitieve processen, zijn bij lucide dromers actiever. De verhoogde activiteit in dat gebied zorgen onder andere voor het vermogen van zelfreflectie.

Er is natuurlijk ook gewoon het praktische voordeel dat je dromen veel leuker worden als je bewust kunt kiezen waar jij over wilt dromen. Een nachtmerrie verandert als jij ineens de held bent en met je slagzwaard of een slimme list het monster, of een probleemsituatie, het hoofd weet te bieden. Of je ontsnapt door de spiegel naar een prachtig landschap.

Oefenen op lucide dromen

Je kunt erop oefenen om je meer bewust te zijn van je dromen. Hier zijn een aantal stappen die je daarbij kunnen helpen:

Stap 1: Houd een droomdagboek bij. Door direct bij het ontwaken je dromen op te schrijven oefen je in het onthouden van je droom. Probeer het niet te forceren, want als je het te graag wilt, zul je juist weer sneller je dromen vergeten. Als het je lukt om belangrijke symbolen of momenten in je dromen te herkennen is dat een aanknopingspunt voor een lucide droom. Je bent je dan in je droom sneller bewust van die herhaling.

Stap 2: Het kan helpen als je jezelf overdag regelmatig de vraag stelt: ”Droom ik, of ben ik wakker?” Het idee is, dat als je overdag de gewoonte hebt om het je af te vragen, dat je er dan in je droom ook sneller aan denkt om het je af te vragen. 

Stap 3: Schrijf voor je gaat slapen je gewenste droom op. Lees iedere avond deze wensdroom voor je gaat slapen.

Stap 4: Schrijf bij het ontwaken in je droomdagboek. Ook als het niet de droom was die jij gewenst hebt.

Deze stappen helpen je om je er bewust van te worden wanneer je droomt. Als je dat lukt heb je een lucide droom. Pas als je vaker lucide droomt kun je proberen om er iets in te veranderen. Zo krijg je invloed op je dromen. Wat is jouw wensdroom?