We hebben steeds meer afleidingen in ons huidige leven. Mails die binnenkomen, ongeplande afspraken, smartphones die je aandacht vragen, sociale media enzovoorts. Vind jij jezelf een ‘multitasker’? Behandel je elke taak als even belangrijk? Tijd voor jou om even verder te lezen.

Het is ontzettend moeilijk om gefocust te blijven wanneer er gevochten wordt om je aandacht. Succesvolle mensen gebruiken effectieve methoden om dingen gedaan te krijgen; ze werken niet gewoon hun lijstje af, maar ze combineren momenten van intense focus met periodes waarin ze multitasken op basis van een prioriteit tussen hun taken. Immers, zoals Hawke zei: “De meest belangrijke zaken schreeuwen niet altijd het hardst om aandacht.”

Het maken van to-do lijstjes kan je helpen, zolang er een balans is tussen de should-do en could-do taken. De meesten van ons kennen het beroemde Pareto Principe, ook wel bekend als de ‘80/20 regel’. Deze zegt dat de kleinste inspanning vaak leidt tot de grootste beloning. Met andere woorden, als het bureau voor 80% gevuld is met could-do’s, dan is het belangrijk om in gedachten te houden wat voor doel je zult bereiken met de should-do’s.

De digitale technologie zorgt steeds meer voor versnippering van onze aandacht. En hoe effectief ben je in het wegfilteren van al deze digitale herrie? Zeker als we dit als taak beschouwen worden er op een dag wel heel veel microtaakjes van je verwacht. Wat is beter?

Creëer blokken tijd waarin geen afleidingen zijn. Het idee is dat je een aantal uur per dag werkt zonder of zo weinig mogelijk communicatie. De rest van de dag heb je tijd om je mails te verwerken, je sociale media te checken en je tekstberichten weg te werken. Met als resultaat dat je je focust op je primaire taken en je productiviteit omhoog gaat. Ook krijg je minder taken op een dag erbij, want de microtaakjes zijn niet gericht op je langetermijndoelen of op should-do taken. 

Steeds meer bedrijven verwachten van hun werknemers dat zij op deze manier werken. Is het een manier die jij kan toepassen in jouw werk?