Veel mensen willen het niet graag toegeven als ze zich angstig voelen, maar de realiteit is dat iedereen angstige momenten kent.

De eis om deadlines en quota’s te behalen kan zorgen dat er stresshormonen worden vrijgemaakt. Dit geeft twee soorten reacties: Vechten of vluchten. We zijn dus chemisch ontworpen om tussen moed en angst te balanceren. Angst is de biologische optie in iedereen, zowel voor de helden als de muurbloempjes. De eerste stap om je angst de baas te worden is door toe te geven dat er niets geks is aan je angstgevoelens. De vraag is vooral wanneer je stress ervaart, en hoeveel stress dat is.
Er zijn drie soorten angst te onderscheiden:

Tijdelijke incidentele angst

Deze vorm is een normale biologische reactie. Deze ontstaat als iets of iemand je bang maakt gedurende een paar minuten of uren. Daarna trekt het gevoel weer weg. Ons lichaam is ontworpen om deze angstpieken automatisch te herstellen. Maar het is wel belastend als we een erg angstige gebeurtenis meemaken, zoals het verlies van je baan of het betreden van een strijdperk.

Angst door overbelasting

Als een gebeurtenis te stressvol is raken de hersenen bedwelmd. Het herstellen naar een normale balans wordt moeilijk. Mensen die langere tijd zonder werk zitten raken daardoor depressief, of soldaten op een missie ontwikkelen posttraumatische stress.

Chronisch een laag angstniveau

Dit is een aanhoudende stresservaring of onrust die soms oploopt tot paniekaanvallen, zonder dat er een specifieke aanleiding voor is. De ernst varieert per persoon. Sommige mensen hebben een angstige persoonlijkheid. Het zorgen maken is bij hen een ingesleten gewoonte geworden. Anderen voelen zich angstig gedurende moeilijke tijden zoals een zwangerschap of tijdens een studie.

Als je naar de verdeling van angst kijkt valt op dat de tijdelijke angst wel voor zichzelf zorgt. Bij angst door overbelasting is het echter wel raadzaam om hulp te zoeken. Bij chronische angst is het de vraag wanneer en hoeveel iemand er last van heeft. Sommigen kunnen er zelf mee om leren gaan terwijl anderen niet aan medicatie ontkomen. Helaas helpt medicatie niet om de onderliggende oorzaak aan te pakken. Zelfzorg is de beste optie voor iedereen die licht overbelast is door angst. Hier zijn een aantal zelfhulpstappen die iedereen kan gebruiken.

7 Stappen om met angst om te gaan.

  1. Geef aan jezelf toe dat je angstig bent en deel het met mensen waar je een goede band mee hebt.
  2. Zoek een vriend of familielid die een angstige periode heeft meegemaakt en er succesvol mee heeft leren omgaan. Maak diegene tot je vertrouwenspersoon en je bron van begrip.
  3. Doe niet alsof je niet angstig bent. Door het gevoel te onderdrukken maak je het alleen maar sterker. Angst zoekt verlichting en zal niet stoppen totdat het dat gekregen heeft.
  4. Zorg voor een regelmatige nachtrust van 8 à 9 uur. Dat kan moeilijk zijn omdat angstige gedachten je nachtrust aardig kunnen verstoren. Meditatie en ontspanningsoefeningen helpen dan goed. Eventueel kun je een natuurlijk slaapmiddel gebruiken als je angst tot slapeloosheid leidt, maar probeer daar voorzichtig mee om te gaan.
  5. Neem stress in je leven serieus. Angst is een te hoge prijs voor een leven onder constante druk. Voor de meeste mensen is angst een signaal dat hun stressreactie overbelast is. Probeer om iedere dag een rustmoment in te bouwen om te mediteren of om in de natuur te wandelen.
  6. Vermijd alcohol en tabak. Mensen gebruiken dit als hulpmiddel om zich minder zorgen te maken of zich minder nerveus te voelen. Maar beide middelen dragen eerder bij aan het vergroten van het probleem in plaats van de oplossing.
  7. Maak mentale ontspanning tot een hoger doel. Gebruik een willekeur van mogelijke tactieken om je doel te bereiken. Denk aan het ontwikkelen van een hobby, meditatie, stilteretraites enzovoort. Leer de ervaring kennen van een rustige geest en breid dat uit naar je normale staat van zijn.

Angstgevoelens en angstgedachten kunnen erg overtuigend zijn. Het grootste probleem voor angstige mensen is dat ze hun angstgedachten gaan geloven. Ze denken bijvoorbeeld: ”Dit gaat verkeerd.” Of: ”Er gaat iets vreselijks gebeuren.” Acteurs hebben voorafgaand aan hun voorstelling vaak dit soort gedachten, totdat ze het podium oplopen en een geweldige show weggeven. Dat komt omdat de angst je niet de waarheid vertelt.

Dus als je een angstige gedachte hebt kun je deze mantra gebruiken: ”Ik weet niet zeker of dit waar is.” De waarheid is dat je op dit moment in orde bent. Met andere woorden, verander de ratio van in orde zijn, in het moment vlak voor het angstige gevoel dat je hebt over je verleden of de toekomst. Op deze manier maak je een nieuwe neurologische route in je hersenen. Waar het nu ontworpen is om te reageren vanuit angst, kun je oefenen om situaties realistischer te bekijken. Al deze methoden hebben veel mensen geholpen om hun angsten te verslaan. De kans is groot dat het ook jou helpt om je angsten te verminderen of te overwinnen.