Ga jij ook met je kinderen erop uit deze vakantie? Onze expert Judith van den Berge geeft 10 tips voor een harmonieuze vakantie met kinderen.

10 tips voor een harmonieuze schoolvakantie met kinderen.

  • Vertrek niet direct uit school

Vertrek niet gelijk de middag dat je kinderen vakantie krijgen naar je vakantieadres. De meeste kinderen hebben eerst wat rust nodig om bij te komen van een intensieve schoolperiode. Neem daarom de tijd voordat je vertrekt om te ontstressen en te onthaasten. Dat zorgt ervoor dat kinderen niet vermoeid en overprikkelbaar aan de vakantie beginnen. 

  • Stel grenzen

Grenzen stellen betekent regels afspreken. Kinderen zullen het niet altijd met de regels eens zijn, maar zet dan toch door, want regels op vakantie zijn ontlastend voor kinderen. Het geeft ze wel duidelijkheid, veiligheid en houvast, zeker op onbekend gebied. Regels afspreken heeft niet met strengheid te maken, maar met het geven van duidelijkheid, en dat kan zeker ook liefdevol.

  • Ga samen op verkenning

Neem bij aankomst rustig de tijd om de boel te verkennen samen met je kind. Laat je kind zien waar het zal slapen en creëer een plaats waar het zijn spullen kwijt kan. Zo voelt je kind zich snel vertrouwd op jullie tijdelijke plek. 

  • Zorg voor rustmomenten

Nieuwe indrukken op vakanties zijn intensief voor kinderen. Zorg voor voldoende verwerkingstijd en rustmomenten overdag. Leg de lat niet te hoog, maar plan bijvoorbeeld af en toe een rustdag in. Kinderen moeten al zoveel gedurende het schooljaar, even niets doen hoort ook bij vakantie. 

  • Stimuleren in plaats van pushen

Je kind nieuwe avonturen zelf laten aangaan kan goed in de vakantie, maar kijk uit dat je niet gaat pushen. Zeg bijvoorbeeld niet: “Doe dat maar alleen.” Stimuleer daarentegen je kind door te zeggen: ‘’Je kan het wel alleen.’’ Zo geef je het kind vertrouwen dat hij/zij deze nieuwe avonturen zelf aan kan gaan en geef je het kind een gevoel van omhulling.

  • Zorg voor ritme en regelmaat

Houdt een regelmatig ritme aan; het liefst het ritme van thuis zodat kinderen een bedding voelen waarin ze zich kunnen ontspannen. Zorg er vooral voor dat je kind voldoende slaapt. Door slaaptekort voelen kinderen zich overdag ellendig, hangerig en zijn snel prikkelbaar. Daarom is het is fijn om zoveel mogelijk het vertrouwde slaapritueel van je kind aan te houden. En eet en drink op tijd en regelmatig. Dit voorkomt een hongerklop en chagrijnige kinderen.

  • Deel verwachtingen en wensen

Deel verwachtingen en wensen over de invulling van de vakantie met elkaar. Het is fijn als alle gezinsleden inbreng hebben in de activiteitenplanning zodat er geen irritaties hoeven te ontstaan. Een kind dat weet dat zijn wensen ook gerespecteerd worden, zal minder mopperen als er een keer besloten wordt iets te gaan doen wat het niet zo leuk vindt. Zorg er dan ook voor dat ieders wens daadwerkelijk aan de beurt komt.

  • Plan momenten voor jezelf

Wissel momenten van aandacht voor elkaar af met momenten van aandacht voor jezelf, het is tenslotte ook voor jou als ouder vakantie. Probeer deze momenten te plannen, zodat het voor het kind ook duidelijk is wanneer het wel en niet kan aankomen met een verzoek voor een spelletje. Check bijvoorbeeld niet de hele dag door de mails van je computer of telefoon, maar spreek hiervoor een vast moment van de dag af. 

  • Ontspan en geniet

Laat alle zorgen thuis liggen en probeer helemaal te ontspannen. Dan ontspant je kind zich ook gemakkelijker. 

  • Kom enkele dagen voor schooltijd thuis

Zorg ervoor dat je niet op de laatste dag van de vakantie thuis komt, maar neem rustig de tijd om kinderen weer voor te bereiden op hun nieuwe schooljaar. Zo kunnen ze uitgerust weer naar school toe gaan.