Misschien herken je het wel. Je staat in een groep mensen en door een opmerking van jou of een ander draaien ineens alle hoofden naar jou. Of je bent op je werk en ineens moet je jouw idee of jouw werk uitleggen aan een groep collega’s. Alle ogen zijn op jou gericht. Misschien zoek je een manier om de aandacht te trekken van die ene leuke man of vrouw en ineens kijkt hij of zij je aan. Je voelt het bloed naar je wangen schieten, krijgt het een beetje benauwd, het zweet staat je in je handen en weet ineens niet meer wat je moet zeggen, hoe je moet kijken en hoe je je lichaam moet neerzetten. Het liefst zou je weglopen, maar dat kan natuurlijk ook niet. Herkenbaar? Misschien heb jij ook weleens last van verlegenheid.

Verlegenheid

Verlegenheid komt meestal voort uit onzekerheid en/of het gevoel niet goed genoeg te zijn. Het is een beginnende vorm van sociale angst. Wanneer je in staat bent om ondanks je eerste stressreactie toch de dingen te doen die je wilt doen is het weliswaar lastig, maar het hoeft geen belemmering te zijn voor je functioneren. Als je bijvoorbeeld een presentatie houdt is het eigenlijk heel normaal. Vanuit een oerinstinct kan het tegennatuurlijk aanvoelen om alleen voor een grote groep mensen te staan en jezelf te presenteren. Het wordt een probleem als je door je verlegenheid situaties gaat vermijden, of vaker je mond houdt uit angst voor de aandacht en de daarbij behorende verlegen reactie. Het gaat je beperken in de mogelijkheden om naar buiten te treden met jouw kennis, vaardigheden en overtuigingen, en dat is jammer, want ook jij hebt de wereld veel te bieden.

Je zou verlegenheid kunnen beschouwen als een signaal. Blijkbaar voel je je onzeker door iets of iemand. Probeer eens te onderzoeken waar die onzekerheid vandaan komt.

Als je een verlegen reactie voelt opkomen is daar in je hoofd waarschijnlijk al een snelle spontane gedachte aan vooraf gegaan. Misschien is het handig om eens na te gaan wat jij over jezelf denkt als je merkt dat anderen naar je kijken. Wat verwacht je dat zij denken? Wat zij vinden? Is dat belangrijk voor je? Is het waar wat jij denkt? Kun je dat zeker weten?

Het kan veel over jou en jouw visie op jezelf en de wereld zeggen als je een antwoord vindt op deze vragen. Door verlegenheid serieus te nemen voorkom je dat je vermijdend gedrag gaat vertonen en de verlegenheid laat uitgroeien tot een groter probleem.

Praktische tips voor het moment zelf:

  • Ga rechtop staan, zet je voeten op heupbreedte.
  • Zoek met je voeten contact met de aarde.
  • Controleer je ademhaling. Als die hoog en snel is probeer dan de ademhaling naar je buik te sturen.
  • Richt je hoofd op en kijk de mensen aan.
  • Visualiseer je toeschouwers met grappige kleren aan, of gekke hoeden op. Als jij moet lachen om je eigen fantasie kom je gelijk heel ontspannen en vriendelijk over.
  • Als jij weet welke gedachte je dwars zit, verzin dan een helpende gedachte en herhaal die in je hoofd als een affirmatie.

Onthoud naderhand je succeservaringen. Hoe meer succeservaringen je hebt, hoe makkelijker het een volgende keer wordt.