Landen in je lijf door goed te gronden. Een thema in de yogalessen bij Esther van Eersel is aanwezig zijn in je lichaam.

Om aanwezig te zijn in je lichaam helpt het om goed te gronden. Hieronder een kleine fysieke oefening die je makkelijk tussendoor kunt doen.

Wiegen en cirkelen

Je staat met je voeten op heupbreedte. Zachte gewrichten in je enkels, knieën, bekken, schouders en armen. Je wervelkolom is ontspannen lang.

Ervaar het contact dat je voeten maken met de aarde. Adem een paar keer rustig in en langzaam uit. Wees je bewust van je voeten en je voetzolen op de grond.

En ga dan heel rustig je gewicht verplaatsen naar je voorvoeten en dan naar achteren richting je hielen. Je hele voet blijft in contact met de aarde.

Na een paar keer heen en weer wiegen van voor naar achter kun je overgaan naar een cirkelende beweging. Je beweegt je gewicht naar opzij, naar 1 voet, dan naar voren, andere voet en naar achter. Na een paar cirkels doe je dezelfde beweging nu de andere kant op.

Ga dan de cirkels langzaam kleiner maken en uiteindelijk kom je in het midden uit. Je gewicht is gelijk verdeeld over je voor en achtervoet, je linker en rechter voet. Voel na. Wees je bewust van jouw contact met de aarde, met je voeten, benen en bekken. Met je hele lichaam.

En heb dan nog een fijne dag.

Meer over Esther lees je op haar website www.esthervaneersel.nl. Ze geeft yogalessen en coaching met als rode draad ‘Move into Selflove’.