Veel mensen worstelen met het stellen van grenzen en het zeggen van nee wanneer dat eigenlijk zou moeten. Bedenk maar eens hoeveel tijd het kost als iedereen jou aanspreekt voor een kletspraatje of een klusje, of je voor zijn of haar karretje spant. En als je merkt dat dat dus te vaak gebeurt is het de hoogste tijd je grenzen te stellen en om nee te zeggen!

Je persoonlijke grenzen afkaderen is lastig. Iedereen wil per slot van rekening aardig worden gevonden, niet dwarsliggen en een compliment krijgen om zijn flexibiliteit. Toch zit hier een directe valkuil, want uiteindelijk doe je jezelf tekort en kan het uitmonden in een haatverhouding met anderen en jezelf. Je gaat je onbewust afzetten tegen mensen om je heen, en je verafschuwt jezelf, omdat je de hele dag hebt lopen rennen zonder er zelf echt wijzer van te zijn geworden. Mocht je daarbij al bevattelijk zijn voor ziekte of chronisch ziek zijn, dan komt de klap dubbel zo hard aan, en ben je voor je het weet voor langere tijd uit de running. En vaak denk je achteraf, ik had mijn grenzen moeten aangeven.

Nee zeggen is gezond. Als je wilt dat je leven minder vol en hectisch is zul je wel moeten: nee zeggen tegen je partner, je baas, je kind. Maar ook tegen uitnodigingen of mensen die je niet liggen. Om je grenzen aan te kunnen geven moet je eerst weten wat voor jou belangrijk is. Waar ligt jouw prioriteit? Vraag je dus met regelmaat af of ja zeggen jouw doelen dient, of het bijdraagt aan wat voor jou waardevol is in je leven. Doe je het om aardig gevonden te worden, omdat het zo hoort, of omdat je bang bent dat je baas je minder waarderen zal? Dan past het niet bij je, en zul je grenzen moeten stellen. Handig is om bij een verzoek tijd te vragen om er over na te denken. Doe dat dan ook en je zult merken dat het makkelijker wordt om nee te zeggen.

3 tips voor het stellen van grenzen:

  1. Wees eerlijk tegen jezelf en maak een keuze. Als je geen keuze maakt doen anderen dat voor je. Dat kan best een keer fijn zijn maar op de lange duur geeft dat strubbelingen en kans op conflicten. Ook je lichaam gaat allerlei signalen geven als je geen keuze maakt.
  2. Vraag jezelf af: ‘Van wie moet het eigenlijk, en waarom moet het nu?’ Vervang het woord ‘moeten’ door ‘willen’.
  3. Accepteer veranderde reacties in je omgeving. Als je keuzes maakt betekent het dat je reacties van je omgeving krijgt. Daar zullen ook negatieve bij zitten. Accepteer dat dit kan gebeuren.

Zo zorg je goed voor jezelf. En je geeft een duidelijk signaal af naar je omgeving. Zij weten beter wat ze van je kunnen verwachten en weten dat je niet over je heen laat lopen.

Succes met nee zeggen!
Maar vergeet niet dat ja zeggen ook belangrijk is, mits het jouw doelen dient!