Kinderen opvoeden is een leerproces. Voor ouders zowel als voor kinderen. Met een mindfulness achtergrondgedachte kun je kinderen leren om hun aandachtsveld te verschuiven en positiever in het leven te staan. Drie tips die je zou kunnen toepassen.

Wanneer je zelf bewust bent van je gedachten en hun weerslag op je leven, is het fijn als je dat kunt overbrengen op anderen. Niet in de laatste plaats op je kinderen. Kinderen kampen vaak met dezelfde angsten en gedachten waar wij ook last van hebben. Maar kinderen zijn veerkrachtig en vaak is het voldoende om ze te bekrachtigen. Toch zijn er een paar dingen die je op kunt pakken, om ze duidelijk te maken wat je bedoelt en hun leven lichter te maken.

1: Leer ze hun aandacht te verleggen. Op een drukke dag in het park kan het zijn dat er een geroezemoes aan stemmen en geluiden is. Ga eens met ze op een bankje zitten en laat ze focussen op één geluid. Bijvoorbeeld de trommels van de straatmuzikant. Luister gedurende 5 tot 10 minuten. Laat dan de focus los en ga naar een ander geluid. Het is een leuk spelletje en maakt je kinderen bewust van hun mogelijkheid te filteren en te focussen. Vraag ze hoe ze dit in het gewone leven zouden kunnen gebruiken en pas dit dan ook toe.
Je kind is bijvoorbeeld niet uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje. Laat de focus gaan naar iets anders gaan, bijvoorbeeld dat je kindje veel andere vriendjes heeft en daar wél voor wordt uitgenodigd, of dat ze via de volleybalclub ook al een paar feestjes heeft gehad. Help je kind een beetje op weg en vaak pikken ze de intentie al snel op. Het leed is niet weg, maar wordt verzacht. En ze leren met teleurstellingen om te gaan.

2: Het “misschien” spelletje. Als je kind wat ouder is kun je dit gaan oefenen. Wat is het probleem waar ze last van hebben en laat ze dat opschrijven. Dan vraag je ze om de volgende regel op te schrijven: weet ik absoluut zeker dat dit probleem niet opgelost kan worden? Meestal is het antwoord nee. Daarbij kun je ze vragen na te denken over het misschien. Misschien zijn mijn gedachten te negatief? Misschien zijn er oplossingen waar ik nog niet aan heb gedacht? Misschien is er niks aan de hand? Misschien wordt het wel beter? Herhaal dit met ze, want je benadrukt de positieve kant van hun probleem. Er kunnen oplossingen zijn alleen zie je ze nu nog niet. Het kan zijn dat ik er te negatief over denk waardoor het probleem groter wordt dan dat het is. Door het eindscenario positiever te benaderen geef je ze hoop, en realiseren ze zich dat het best los kan lopen. Daardoor kunnen ze meestal weer genieten van het nu en worden ze rustiger.

3: Maak een dankbaarheidsdagboek. Net als jou kan dit kinderen helpen om positiever in het leven te staan. Doe dit samen, help ze op weg, en bewonder de dingen waar ze dankbaar voor zijn. Help ze iedere dag te denken aan de leuke dingen die gebeurd zijn. En na een paar maanden lees je de aantekeningen samen terug. Om nog meer geluk te voelen!

Naarmate de tijd vordert zullen je kinderen automatisch terug gaan grijpen op deze manieren. Wanneer ze ouder worden zullen ze het blijven doen en gezonder in het leven blijven staan. Bovendien schept het een stevige band tussen jou en je kind. En daar zullen ze jou dankbaar voor zijn en mag jij je op je schouder kloppen!