Wil jij je dag soepel, warm en energiek beginnen? Misschien kan de zonnegroet je daarbij helpen! Deze serie oefeningen is waarschijnlijk een van de bekendste in de yogawereld. Ook adviseren fysiotherapeuten de oefeningen als goede ondersteuning voor je rug.

De zonnegroet wordt meestal in de ochtend gedaan en helpt om de spieren los te maken, om de doorbloeding te stimuleren en om gewoonweg wakker te worden. Het kan ook als warming up gedaan worden aan het begin van een yogasessie. De zonnegroet is zeer effectief en kan het beste 6 tot 12 keer herhaald worden.

12 Asana’s

Aan de basis van de Zonnegroet liggen 12 asana’s, dat zijn yogahoudingen. De houdingen worden in een vloeiende beweging achter elkaar uitgevoerd in een rustig tempo. De asana’s zijn zo geordend dat de rug afwisselend naar achter en naar voren buigt. Om de houdingen en de voorgeschreven ademhaling goed uit te voeren is voldoende concentratie nodig. Er bestaan meerdere varianten op de Zonnegroet.

6 voordelen van de Yoga Zonnegroet

  1. De Zonnegroet zorgt voor een goede doorstroming van de energie door het lichaam. 
  2. Je wordt flexibeler.
  3. De ademhaling wordt ruimer, dieper en goed gereguleerd.
  4. De bloedsomloop wordt gestimuleerd, waardoor ook het hart beter gaat werken.
  5. Je immuunsysteem wordt positief gestimuleerd. Daarbij worden de organen door middel van verschillende houdingen ook gemasseerd.
  6. De Yoga Zonnegroet werkt ontspannend.

Wil je de zonnegroet gaan proberen? Hier is een filmpje met de hele zonnegroet stap voor stap uitgelegd:

https://www.youtube.com/watch?v=73sjOu0g58M