In de huidige wereld is het soms lastig om je rust en kalmte te bewaren. Vaak voert woede de boventoon en juist dat kan je weerstand en gezondheid beïnvloeden. Tips om op met mindfulness om te gaan met je woede. 

Een Amerikaans onderzoek van 2015 toonde aan dat ruim twee derde van de Amerikaanse bevolking minstens 1 x per dag woest werd om iets wat ze hoorden op het nieuws of lazen in de krant. In Europa zijn deze cijfers vergelijkbaar.

In een wereld die je steeds meer het gevoel geeft dat je geen controle hebt, kan woede een controlerende factor zijn. Een schijnfactor, want woede is geen oplossing. Sterker nog, lange periodes van woede putten je lichaam uit, kunnen je leven beïnvloeden en mensen om je heen wegjagen. Bij woede is het belangrijk dat je er achter komt wat het veroorzaakt. Durf naar binnen te kijken en te benoemen wat je voelt.
Hier zijn 5 stappen die je kunt nemen om met je woede om te gaan en deze om te draaien naar een gezondere en meer verrijkende situatie.

Geef je woede een cijfer
Door je woede een cijfer te geven neem je automatisch al wat afstand. In plaats van boos te zijn, beschouw je je woede. Je verlegt zo de focus. Neem drie cijfers: 1 tot en met 3 waarbij één staat voor een kleine irritatie die snel overgaat, zoals bijvoorbeeld een lange rij bij de kassa. Twee is een gemiddelde woede waar je wel echt boos om wordt of overstuur van raakt. Bijvoorbeeld de houding van een collega wat invloed heeft op jouw functioneren. Drie staat voor een echte diepe woede, waarbij je gaat schreeuwen, met dingen gaat gooien en waardoor je dus je controle compleet kwijt raakt. 

Haal adem en ontspan je lichaam
Kalmeer jezelf door je te concentreren op je ademhaling en door je houding en lichaam te ontspannen. Dit is belangrijk, omdat wanneer je lichaam ontspannen is, je geest dat vanzelf ook wordt. Doe je armen in de lucht, achter je hoofd, en adem diep in. Houd gedurende 3 tot 4 tellen je adem vast en adem dan langzaam uit. Controleer of je kaken gespannen zijn en laat ze los wanneer dat zo is. Strek je armen vervolgens in de lucht en rek je uit. Verander nu je gezicht van woede naar een glimlach en ontspan je.

Wees nieuwsgierig naar je woede
Wat gebeurde er nu eigenlijk waardoor jij zo ontvlamde? Observeer jezelf en de situatie. Wie of wat trigger je woede. En hoe verhoudt zich jouw woede ten opzichte daarvan? 

Haal de angel uit je woede
Het is niet erg als je geen antwoord hebt op het waarom van je woede aanval. Oefening baart kunst. Het gegeven dat je ernaar kijkt op een rationele manier is voldoende om de woede te verzachten. En met de tijd komt inzicht in jouw waarom.

Vind een nieuwe weg
Nu je wat tot rust bent gekomen en makkelijker afstand kunt nemen van de woede, bedenk je wat je volgende stap zal zijn. Wat is een efficiënte manier van reageren? Je kunt je even terugtrekken of in gesprek gaan met een goede vriend. Je hebt verschillende mogelijkheden en het is belangrijk om je dat te realiseren. Je hoeft niet meteen te reageren, je kunt ook even de tijd nemen om na te denken. Realiseer je dat.

Afreageren op een kussen of een tafelpoot heeft geen zin. Sterker nog, waarschijnlijk wakkert het je woede alleen maar meer aan. Beter is via een zachte mindfulness-oefening afstand te nemen en vervolgens in alle helderheid actie te ondernemen. Wees daarbij altijd lief voor jezelf.

Denk je dat je hiermee verder komt?