Met deze 20 vragen, die je jezelf wekelijks op een vast moment kunt stellen, kun je jouw geluksgevoel vergroten, en bepalen hoe en waar je nu in je leven staat. Het zijn niet altijd de makkelijkste vragen maar oefening baart kunst. Durf jij een soms confronterende zelfreflectie aan?

Op bepaalde momenten staan we stil bij onszelf en ons leven, nieuwe fases breken aan of er komt een eind aan. Denk aan Oud en Nieuw of een nieuwe woning. We staan even stil bij het afgelopen jaar of periode en gaan dan weer verder.

Het proces van zelfreflectie helpt ons onze wensen weer helder te krijgen, onze bereikte doelen te evalueren, bewust te zijn van onszelf en ons geluk te toetsen.

De volgende 20 vragen kunnen je helpen om zelfreflectie toe te passen. En voor het maximale resultaat is het raadzaam een routine op te bouwen, bijvoorbeeld bij iedere weekafsluiting, of iedere zondag. Gewoon even gaan zitten, de tijd nemen en de vragen langslopen.

  1. Wat heb ik de afgelopen week geleerd? Het is belangrijk dat je iedere week iets nieuws leert!
  2. Wat is je grootste prestatie geweest afgelopen week? Goed voor je zelfvertrouwen en zelfbevestiging. Ook prettig om vooruitgang te bemerken.
  3. Welk moment was memorabel de afgelopen week en waarom? Het geeft je inzicht in je passies en doelen, maar het kan ook lekker even terug naar een fijn moment zijn.
  4. Wat is het belangrijkste wat de aankomende week afgerond moet zijn? Zakelijk of privé, maakt niet uit. Dit wordt je hoofddoel en bepaalt je weekindeling. Het geeft ook inzicht in andere taken die kennelijk minder belangrijk zijn.
  5. Wat kun je zo meteen, na de 20 vragen, doen om de aankomende week minder stressvol te laten verlopen? Plan je agenda, doe de was, zorg dat de benzinetank van je auto gevuld is, leg kleding klaar. Kortom: plannen!
  6. Wat kan je de aankomende week uit het veld slaan, gebaseerd op het verleden. Hier leer je van je fouten en lastige situaties en bereid je jezelf voor op de toekomst.
  7. Waardoor heb je de afgelopen week de meeste tijd verspilt. Vermijd dit soort afleidingen in de toekomst. Vermijd ze fysiek maar ook mentaal; wapen jezelf.
  8. Draag je bagage mee die je niet kunt  gebruiken, mentale of fysieke rommel? Haal die weg zodat je licht feller en duidelijker kan schijnen op dat wat moet.
  9. Wat heb ik vermeden te doen wat eigenlijk moet. Blok een periode in je agenda om deze klusjes te doen. Liefst meteen aan het begin van de nieuwe dag, zeker als het om (relatief) kleine klusjes gaat.
  10. Welke kansen liggen nog op tafel waar je niks mee hebt gedaan? Pak die de aankomende week op door een concreet plan te maken.
  11. Is er iemand die je wilde spreken? Pak de telefoon en bel voor een afspraak.
  12. Is er iemand die een bedankje verdient? Neem elke week de tijd om iemand te bedanken die je heeft geholpen of die er gewoon voor je was.
  13. Wie kan je aankomende week helpen?
  14. Wat zijn je top 3 doelen voor de komende 3 jaar? Waar wil je heen, waar wil je zijn over 3 jaar. Belangrijk om aan vast te houden.
  15. Hebben mijn daden of werkzaamheden van de afgelopen tijd mij dichter bij mijn 3 hoofddoelen gebracht? Als je ‘nee’ antwoord moet je iets veranderen.
  16. Bepaal voor je 3 hoofddoelen wat de volgende stap is. Dit zijn je subdoelen die de sleutel zijn naar het realiseren van je hoofddoel.
  17. Waar kijk je de komende week naar uit? Het antwoord kan een grote bron van motivatie zijn. En is er niks? Plan dan iets!
  18. Waar ben je bang voor? Wees je bewust van je angsten en door ze wekelijks onder ogen te zien werk je er langzaam maar zeker naar toe ze weg te krijgen. Kleine stapjes zijn hier belangrijk.
  19. Waar ben je dankbaar voor? Het helpt je dingen te relativeren en het bevestigt de positiviteit in je leven.
  20. Als je nog maar 1 week zou leven, met wie zou je die week dan willen doorbrengen? Het leven is kort, geef oprechte aandacht en tijd aan de mensen die je liefhebt.

Maak het niet langer dan 30 minuten. Je zult merken dat sommige vragen moeilijker zijn dan andere, maar je krijgt uiteindelijk meer focus; het werkt.