Leven in het nu. Een term die veel wordt gebruikt met name bij mindfulness. Geniet van je moment nu. Maar hoe doe je dat, wat betekent het nu eigenlijk? Is het dat je spontaner moet zijn, meer mee moet gaan met de stroming van je leven? Of moet je naar de wereld kijken met een beginnersblik?

Sommige momenten zijn echt zo voorbij, een ogenblik en weg is het moment. Je kind die naar je glimlacht, je partner die je een kus geeft, je moeder die je hand vasthoudt. Als je teveel van dit soort momenten mist, mis je best veel.

Door bewust te zijn van die momenten zie je ze beter en kom je terug in een staat van kindzijn waarbij je meer geniet van en vol verbazing blijft over die momenten.

Beleef de wereld met al je zintuigen.

Probeer eens zintuiglijke isolatie. Concentreer je op 1 zintuig tegelijk om daarmee alle zintuigen te versterken. Logisch is om aan een bloem te ruiken, maar kijk er eens gewoon naar. Wat zie je? Wanneer je iets eet ruik dan eerst. Wat ruik je? Voel je billen op de stoel, de toetsen onder je vinger. Hoor muziek maar beleef het met je gevoel. Laat je gadgets eens voor wat ze zijn, gebruik ze niet. Al is het maar een uurtje per dag. Je opmerkzaamheid zal versterken en ervoor zorgen dat je meer momenten bewust meemaakt.

Prajna

Boeddhisten kennen prajna oftewel wijsheid. Als we altijd en overal onze geest vrijhouden van begeerte en in alle omstandigheden wijs handelen, dan beoefenen we prajna. Eén dwaze gedachte volstaat om prajna zich te laten verbergen, terwijl één wijze gedachte volstaat om prajna opnieuw te onthullen.

Iets betekenis geven gebeurt meestal terugkijkend op gebeurtenissen. Vaak is het in retrospect dat wij iets kunnen plaatsen of duiden. Dat stemmetje dat bij een kennismaking met iemand zegt, dit is iemand die ik kan vertrouwen, of juist niet. Intuïtie wordt het ook genoemd. Een eigen wijsheid die van binnen zit en er uit kan komen als jij ervoor open staat. Train dit stemmetje, luister ernaar en handel ernaar. Hoe meer je dat doet hoe makkelijker het wordt. Daarmee bereik je een hoger bewustzijn en zullen meer momenten een betekenis hebben.

Energiegolven

Als mens hebben we te maken met vier soorten energiegolven.  Mentale energie, lichamelijke energie, emotionele energie en spirituele energie. In het westen vinden we mentale energie misschien wel het belangrijkste. Gedachten leveren power voor creativiteit en verandering. Het kan echter ook onze andere energieën op de achtergrond plaatsen en zo voorkomen dat we volledig in het nu zullen zijn.
Ga op zoek naar de kleine aanwijzingen van de andere energieën door regelmatig even te voelen hoe ze erbij staan. Wat gebeurt er met je gedachten, je lichaam, je emoties en je geest op dit moment. Zonder oordeel maar bewust. Door dit met regelmaat te doen zul je ervaren dat je meer balans ontwikkelt en dat je jezelf beter leert kennen. En het nu makkelijker ervaart.

Laat de tijd stilstaan

We zijn druk en leven een hectisch leven, vaak veroorzaakt door de waan van de dag. Sommige dagen gaan voorbij in een waas. Door af te remmen kunnen we de dag bewuster beleven. Meditatie kan daarbij helpen. Het ontspant en geeft rust, in je hoofd en in je lichaam, waardoor een zekere vredigheid over je komt. Ook als de dag van je vraagt dat je meegaat in de stroom zul jij je vredigheid kunnen bewaren en daarmee bewuster zijn van het nu.

Probeer deze vier manieren eens uit. Ze zijn zacht en subtiel. Ervaar hoe het is om meer genot te halen uit het nu, en minder waardevolle momenten te missen in je leven.