Er is een sterk verband tussen jouw weerstand en jouw levensstijl. Je kunt dus zelf heel wat doen om te zorgen dat je weerstand een beetje op peil blijft! Wacht dus niet tot de volgende verkoudheid toeslaat maar start vandaag nog met deze tips.

Lekker in je vel

Voor een goede weerstand is het belangrijk om te voorkomen dat je emoties stagneren. Het klinkt als een cliché, maar door te lachen én lekker in je vel te zitten zal je immuunsysteem versterken.

Rust en regelmaat

Voor een goede weerstand is een goed ritme onontbeerlijk. Neem voldoende rustperiodes en zorg voor voldoende nachtrust. Het immuunsysteem is immers een zeer actief orgaan dat rust nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

Rook niet en drink met mate

Zowel roken als overmatig drinken zullen je lichaam én je immuunsysteem ondermijnen. Af en toe een glaasje kan uiteraard wel, maar geniet steeds met mate. Geef de voorkeur aan rode wijn, want die bevat reservatrol, een stof die helpt om je immuunsysteem te versterken door de aanmaak van bacteriedodende eiwitten te stimuleren.

Eet gezond

Probeer zoveel mogelijk gezond en vers te eten. Zet voldoende groente en fruit op je menu zodat je noodzakelijke bouwstoffen zoals zink en vitamine C binnenkrijgt. Zij zorgen namelijk voor het optimaal functioneren van o.a. de witte bloedlichaampjes.

Doe aan sport

Regelmatig bewegen, bij voorkeur in de buitenlucht, is goed voor de bloedsomloop en zal ook je immuunsysteem versterken. Bovendien helpt het je ook om te ontspannen.

Ondersteun je lichaam

De duindoornbes is bij uitstek een weerstandsverhoger. Het hoge vitamine-C-gehalte stimuleert bovendien de opname van ijzer uit de voeding, onder andere nodig voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes. Een voedingssupplement op basis van duindoornbessen is dus zeer geschikt om je lichaam extra te ondersteunen.

 

Bron: Weleda