Raak jij ook gestrest nu de feestdagen voor de deur staan, met alle (familie-) verplichtingen, de kerstborrels en etentjes. Met deze 7 tips kom je stressvrij en in balans de feestdagen door.

Stress-management

Doe iets aan je stress. Maak ruimte in je agenda voor leuke dingen en ontspanning. En houd je hier dan ook aan. Plan bewust tijd in voor een wandeling, voor yoga of om te mediteren. Alles waar jij je prettig bij voelt is goed.  

Gewoon genieten van al het lekkers

Je hoeft jezelf niets te ontzeggen, maar eet en drink met mate. Door bewuster en met aandacht te eten, proef je meer en merk je eerder wanneer je verzadigd bent. Stop dan met eten, ook al is het lekker en gezellig aan tafel. Van twee glaasjes kun je net zo genieten als van die hele fles wijn.
Bedenk dat je in januari ook niet je best hoeft te doen om deze extra kilo’s er weer af te krijgen.

Sla geen maaltijd over

Gewoon een maaltijd overslaan lijkt een makkelijke manier om die extra calorie-inname te compenseren, maar de ervaring leert dat je dan op een later moment weer teveel eet. Dat is nog ongezonder. Neem dus liever een licht ontbijt na een avondje zwaar tafelen.

Zorg voor voldoende slaap

Dankzij alle verplichtingen deze maand, kan een goede nachtrust behoorlijk in de verdrukking komen. Zorg ervoor dat je voldoende uitrust. Ga op een andere avond wat eerder naar bed, of plan op de extra drukke dagen bijvoorbeeld een powernap van 15 à 30 minuten in, als jij daar baat bij hebt tenminste.

Blijf in beweging

Ook al heb je het druk met andere dingen, zorg toch dat je in beweging blijft, en het liefst buiten. Doe je boodschappen eens op de fiets, maak een stevige wandeling, ga naar de sportschool of doe andere oefeningen. Door regelmatig fysiek te bewegen blijft je energie op peil, en het zorgt voor een  goede nachtrust. 

Durf nee te zeggen
Rond de feestdagen is het belangrijker dan ooit om je prioriteiten te kennen en grenzen te stellen om stress te voorkomen. Dus durf ook ‘nee’ te zeggen en vertel het eerlijk als je voelt dat het je teveel wordt. 

Verleg de focus

Omdat er zoveel nadruk op het eten ligt, lijken we vaak te zijn vergeten waar de feestdagen echt over gaan. Als (uitgebreid) tafelen en kokkerellen niet jouw ding zijn, zorg dan voor een nieuwe traditie en plan leuke activiteiten, waarbij de focus niet op eten ligt. Zet bijvoorbeeld een speurtocht uit, doe een spel, schenk koffie in een verzorgingshuis, luister of vertel een kerstverhaal. Want samen zijn en genieten kan ook zonder overvloedig eten.