Vandaag een mooie oefening om deze week je mindfulness te trainen en te ondersteunen.

Een van de dingen om goed voor jezelf te zorgen is ‘de aandacht bij jezelf houden’. Oftewel je niet laten meeslepen door de waan van de dag, de stress en invloeden vanuit je omgeving te laten voor wat het ze zijn, en je bewust te zijn van het nu.

Deze kleine oefening kun je gebruiken om te leren de aandacht bij jezelf te houden. We maken deze keer gebruik van de kracht van mindfulness.

  1. Schrijf op hoe je je op dit moment voelt. Nu, terwijl je dit leest. Wat ervaar je, wat gebeurt er om je heen en hoe ervaar je dat. Wat doet deze tekst met je? Ben je rustig of gehaast? Kun je in het hier en nu blijven of dwaal je af naar wat er na dit lezen komt of naar andere prikkels die er om je heen gebeuren, maar niets met jou te maken hebben?
  2. Herhaal deze vragen en iedere andere vraag die je aan jezelf wil stellen, bij iedere volgende activiteit die vandaag plaatsvindt. Het maakt niet uit of dat de vaatwasser inruimen is, een vergadering, of een bezoekje aan familie. Maak die activiteiten bewust mee, en ervaar gedurende het moment wat er gebeurt, wat mensen zeggen, wat die tekst met jou doet, hoe je voelt, welke emoties er boven komen. Plak daar vervolgens de vragen aan: “Hoe komt het dat ik me zo vrolijk voel door de tekst die ik net gehoord heb?”, ”Waarom ervaar ik boosheid als zij binnenkomt?, “Wat zegt het over mij?”
  3. Probeer mindfulness te integreren in je dagelijks leven. Zie wat je ervan leert, hoe bewust je gaat leven en hoe je steeds dichter bij jezelf komt.