Is loslaten van je problemen altijd de beste keuze?

“Joh, je moet het gewoon loslaten!” Een veelgehoorde uitspraak, maar wat wordt daar nu eigenlijk mee bedoeld? En is het echt “de Oplossing” voor al je problemen? 

1: Problemen loslaten zodat je er geen last meer van hebt.

Je kent het vast wel. Je deelt een probleem en jouw toehoorder probeert een behulpzaam: ”Joh, laat het los.” Net zoiets als het niet mogen denken aan de roze olifant, zeg maar. Want hoe laat je los als je ergens emotioneel ondersteboven van bent? En is het wel altijd het beste om het gewoon los te laten? 

Eigenlijk is dat afhankelijk van het probleem. Als je je zorgen maakt over iets kleins waar je geen invloed op hebt dan is het beter om het probleem te neutraliseren door er wat afstand van te nemen. Is het wel echt een probleem of denk je dat alleen maar? Is het misschien alleen een ego-dingetje, een kwestie van gezichtsverlies, of een emotioneel thema dat je in de weg zit? Op dat moment is loslaten, doorademen en ontspannen, een beter idee dan vast blijven zitten in een slachtofferrol of eindeloos piekeren. Maar als het om rouwverwerking gaat, of belangrijke levensgebeurtenissen, dan kan het nodig zijn om op de bodem van je emoties op zoek te gaan naar de ware reden daarvan. Maak gebruik van dat innerlijke kompas om jouw plan te trekken en de juiste koers te varen. 

2: Emoties loslaten.

“Laat het los, laat het gaan,” zingt Elsa in de film Frozen. Een reactie op het jarenlang opkroppen van emoties om problemen te voorkomen. De boodschap is om te stoppen met het opkroppen van alle problemen en spanningen, maar wel naar een evenwicht te zoeken. 

Reclames, scholen, werkplekken, buren enzovoort, lijken te verwachten dat iedereen vrolijk en energiek door onze hectische samenleving  laveert zonder zweetplekken, gezondheidsklachten en altijd optimistisch is. Helaas is dat een onrealistisch beeld. Iedereen heeft zo zijn ontwikkeling en obstakels. Daar mag je best wel eens van balen. De kunst is alleen om dat op een evenwichtige manier te doen, en jouw boosheid of verdriet in te zetten voor verbetering van je situatie.

Accepteer dat je niet altijd perfect kunt zijn.

Je hoeft echt niet altijd de perfecte positieve guru te zijn. Negatieve emoties horen er gewoon bij. Daar ontkom je niet aan. Als je dat wilt ontlopen heb je kans dat het lichamelijke problemen veroorzaakt. Of je komt niet echt tot de kern van jouw wensen en talenten. Veroordeel jezelf niet omdat je een hekel hebt aan iemand. Of omdat je met steeds meer tegenzin naar je werk gaat. Misschien is het gewoon tijd om na te denken over een carrièreswitch.

Welke Copingstijl past het beste bij jou en jouw probleem?

Binnen de psychologie wordt gesproken over verschillende soorten copingstijlen. Dat zijn de verschillende manieren waarop je kunt omgaan met problemen. Hier bestaan meer theorieën over. De kern van de visie is dat iedereen zijn voorkeursstijl heeft, maar dat iedereen ook kan kiezen uit verschillende oplossingen bij verschillende problemen.

Het loslaten van een probleem is maar een van die copingstijlen. Je kunt ook hulp zoeken of een oplossing verzinnen. Loslaten is dus niet automatisch het beste. Bekijk per situatie wat je nodig hebt om er beter van te worden. Dat betekent ook dat als iemand bij jou komt met zijn verhaal je iets verder meedenkt dan het loslaten. Loslaten kan dus heel nuttig zijn. Maar alleen als het past bij jou en jouw situatie. Hoe ga jij meestal om met problemen?