Je gedachten bepalen je gevoel. Iedereen heeft wel eens van die negatieve gedachten. Merk je dan ook dat je zwaarder wordt, dat je gevoel verandert? Hier een aantal tips waarmee je het om kunt draaien en weer een goed gevoel krijgt!


Negatieve gedachten en tips om ze te doorbreken

Ken je dat? Je denkt iets en er plopt een gevoel op. Je denkt leuke dingen en je voelt je goed. Je denkt negatieve vervelende dingen en je voelt je slecht. Je gevoel wordt gestuurd door je gedachten. En negatieve gedachten zorgen voor een rotgevoel. Negatieve gedachten blijven lang hangen en zijn bijna verslavend te noemen. Je denkt dat iets toch niet zal lukken, of het zal toch wel weer fout gaan. Het is makkelijk om negatief te denken. Stel je voor dat er iets vervelends gebeurt, want dat gebeurt wel vaker. Het geeft controle om jezelf vooraf te wapenen tegen dat wat negatief kan uitvallen. Het wordt een automatisme.

Maar het is een droge redenatie en een gewoonte die je zult moeten afleren, je schiet er niks mee op namelijk. Hoe meer positieve gedachten je toelaat, hoe beter je je gaat voelen.

De negatieve gedachtenspiraal kun je doorbreken en je negatieve gedachten kun je leren ‘omdenken’. Hier zijn flink wat tips.

  1. Gebruik positiviteit voortaan als de standaard reactie. Denk positief.
  2. Herken het als je in een negatieve spiraal bent beland. Stop ermee, dit wil je niet.
  3. Relativeer! Lach erom en heb geen medelijden met jezelf.
  4. Pak vaste momenten om bewust positieve gedachten te denken. Maakt je tevreden!
  5. Richt je op je ademhaling wanneer je jezelf betrapt op negatieve gedachten.
  6. Zoek naar de positieve kanten van iets wat je normaal negatief ervaart. Wees de optimist.
  7. Goed en slecht bestaat niet. Ontslagen? Dit geeft je de kans na te denken over wat je nu echt wilt! Trein gemist? Even tijd om stil te staan bij alle mooie dingen in je leven.
  8. Als je iets als negatief ervaart probeer er dan van een afstandje naar te kijken. Er is vast iets moois, positiefs te ontdekken. Dit vergt enige training maar probeer het altijd.
  9. Voel je je niet gelukkig? misschien zijn het je gedachten!
  10. Wees lief en compassievol naar jezelf toe. Je zit in een proces en bent aan het leren en je werkt eraan!
  11. Andere mensen kunnen negatief zijn. Probeer hen het mooie van het leven te laten zien.
  12. Je problemen kunnen overweldigend zijn, maar je kunt er positief naar kijken. Vaak helpt dit beter en sta je zelf sterker.

Wat belangrijk is, is dat je de signalen van een negatieve gedachtenstroom leert herkennen en er bewust mee om gaat. Het is niet altijd makkelijk omdat je je gedrag gaat aanpassen. Maar op termijn zul je gaan merken dat je lichter in het leven zult staan.