HSP-’ers zijn kritisch op zichzelf. Ze stellen hoge eisen aan hun functioneren en omdat ze een goed inzicht hebben in oorzaken en gevolgen kan menig HSP-’er twijfelen aan het eigen functioneren. Niet alleen kinderen hebben last van faalangst, maar het kan ook zeker bij volwassenen de kop opsteken. 

Als je in een beroep werkt waar de consequenties van het handelen zichtbaar zijn in concrete resultaten kan de prestatiedruk goed te voelen zijn. Veel HSP-’ers werken in zorgende beroepen en de omgang met mensen of dieren kan een grote verantwoordelijkheid zijn.

Faalangst kan op verschillende manieren tot uiting komen. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • De angst dat je niet genoeg weet.
  • Faalangst dat je er niet bij hoort.
  • Faalangst omdat je ontevreden bent over hoe je eruitziet.

De angst kan je prestaties verbeteren. Dit wordt ook wel positieve faalangst genoemd.
Naast de spanning wordt ook een bepaalde mate van uitdaging gevoeld. Dit lijkt heel handig en de omgeving zal niet zo snel in de gaten hebben dat er sprake is van een probleem. Misschien denk je zelf ook dat je goed werk levert. Iedereen is vol lof over je prestaties, dus wat wil je nog meer? Maar het presteren onder constante druk is een belasting voor je gezondheid.

De angst kan ook je prestaties belemmeren. Dat wordt ook wel negatieve faalangst genoemd.
Je verstijft of blokkeert waardoor je niet meer kunt functioneren. De voortdurende angst eist alle aandacht op, waardoor er weinig aandacht overblijft voor het werk. De kans is groot dat je daardoor juist fouten gaat maken. Deze mislukkingen vergroten de angst weer waardoor een vicieuze cirkel ontstaat.

Faalangst werkt hetzelfde als gewone angst. Er is een trigger, de situatie, die angst veroorzaakt. In dit geval het werk, of de te leveren prestatie. Maar het zijn eigenlijk de gedachten over die prestatie die het angstgevoel veroorzaken. Als je ervan uitgaat dat je het niet goed zult doen, of als je niet goed genoeg bent, dan ontstaat er spanning als gevolg van die gedachten. Je vergeet dan waarschijnlijk de vele keren dat het wel goed is gegaan.

Hoe ga je ermee om?

  1. Je kunt de angst verminderen door de lichamelijke stressreactie te remmen. Dit doe je met behulp van ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen, meditatie of fysieke oefeningen zoals yoga.
  2. Je kunt je gedachten over de prestaties onderzoeken en uitdagen. Denk na over de situatie en zoek de gedachte die jij erover hebt. Als je de boosdoener gevonden hebt kun je die gedachte onderzoeken op waarheid. Daag jezelf uit en keer de gedachte om, of geef er een andere betekenis aan. De niet helpende gedachte wordt zo een helpende, positieve gedachte.

Door deze tips toe te passen kun je langzamerhand leren om minder angst te ervaren tijdens je werk of die ene presentatie. 

 

Wil je leren hoe je meer jouw intuïtie voor je kunt laten werken?

Als HSP zijn je zintuigen verfijnder afgesteld en is je intuïtie een prachtig instrument. Samen met de Praktijk voor Intuïtie kun je hiermee aan de slag. Je krijgt inzichten en praktische handvatten, en leert ook hoe je zelf je intuïtie meer in kunt zetten. Een afspraak kun je maken via www.praktijkvoorintuitie.nl In de maanden juli en augustus geldt er ook nog een mooie korting op een consult.

Praktijk voor Intuitie

Praktijk voor Intuïtie, jouw unieke flow…