Wie kent het niet; het wanhopige staren naar een leeg vel, naarstig op zoek naar een geweldig creatief idee of een briljante oplossing voor een probleem. Maar in plaats daarvan komt er helemaal niets.
En wat als je eigenlijk helemaal niet creatief bent?
Mis! Iedereen heeft een creatief dier in zich en met deze 9 wetenschappelijk bewezen tips maak je het wakker.
Ga de natuur in
Uit studies van de Universiteit van Kansas blijkt dat tijd doorbrengen in een fascinerende natuur veel positieve effecten heeft op de werking van je brein en je creativiteit met vijftig procent laat toenemen. Zo draaide drie dagen wildernis bij 56 hikers de creatieve waterkraan helemaal open.
Werk niet in stilte
Ga niet in een lawaai bak zitten maar een beetje geroezemoes van mensen in een koffietentje, het ruisen van de zee of het geluid van de regen op je ramen heeft, blijkt uit studies een positief effect op je brainwaves.
Onderzoekers vonden uit dat de prestaties het hoogst waren bij een achtergrondgeluid van rond de 70 decibel.
Ga op reis
Onze zenuwen worden beïnvloed door onze omgeving en hoe we hiermee omgaan. Een nieuwe omgeving met een nieuw geluid,geur,taal en uitzicht vullen onze hersenen dus volop met nieuwe prikkels.
Maar zegt Adam Galinsky, die vele studies deed naar het verband tussen reizen en creativiteit, om je creatieve motor een kickstart te geven, moet je je wel helemaal onderdompelen in de nieuwe cultuur. Binnen de muren blijven van je all-inclusive brengt dan misschien wel rust, maar je kleurt er niet mee buiten de lijntjes.
Get the blues
Wie zich omringt met de kleur blauw kan gemakkelijker outside the box denken.
Een studie van de Universiteit van British Columbia in Canada waar 600 studenten bij betrokken waren, ontdekte dat mensen die cognitieve taken op een blauw scherm uitvoerden veel creatiever waren dan degenen die dezelfde taken op een rood scherm deden. Ook de associaties die we met de kleur blauw hebben, heeft een positief effect op ons. Blauw staat voor lucht, oceaan en water die weer openheid, rust en vrede oproepen.
Dagdroom
Terwijl je denkt te moeten focussen om de klus te klaren,kan juist gedwarrel de oplossing brengen. Onderzoekers van de Universiteit van Californië toonden aan dat er een direct verband is tussen dagdromen en het oplossen van problemen.
Je wordt creatiever. Dus de volgende keer dat je vastloopt, ga dan douchen, doe de afwas of iets anders dat weinig denkwerk vereist en laat je gedachten gaan.
Ga wandelen
Dit lijkt een inkoppertje maar waarom doen zo weinig mensen het dan, zou je denken?
Wandelen levert veel meer creatieve buit op dan zitten blijven wat voor doorgaans vooral frustratie als output heeft. Een studie van de Stanford Universiteit toonde zelfs een groot verschil in creativiteit aan tussen mensen die echt naar buiten gingen en degene die een rondje rondom het gebouw liepen.
Teken
Je zou denken dat het verveelt maken van tekeningen in je notitieboek of op je kladblok vooral een manier is om de tijd te doden tijdens een saaie les of vergadering. Maar volgens trainer en coach Sunni Brown stimuleert het maken van een ogenschijnlijk nietszeggende tekening juist het visuele denken en geef je je creativiteit een flinke oppepper.
Haar trainingen op dit gebied zijn om die reden ook razend populair in het bedrijfsleven.
Doe een hazenslaapje
Het lijkt not done maar veel bedrijven zouden er goed aan doen hun medewerkers af en toe een hazenslaapje te laten doen. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat een 20 minuten durende power nap de activiteit in de rechterhelft van je hersenen laat accelereren.
Precies het deel waar zich probleemoplossend denken en creativiteit afspeelt.
Vooral een REM (Rapid Eye Movement) slaapje zorgt ervoor dat je hersenen in staat zijn om nieuwe verbanden te leggen tussen ideeën die op het eerste gezicht misschien zelfs niets met elkaar te maken hebben.
Denk als een kind
Onderzoekers van de universiteit van Dakota verdeelden een groep studenten in twee verschillende groepen.
Een groep kreeg de volgende instructies behalve dat hun gezegd werd bij beide groep kreeg dezelfde instructies behalve dat hun gezegd werd dat ze 7 jaar oud waren.
Na afloop werd bij beide groepen de creativiteit getest en die bleek bij de groep die zich zeven jaar oud had gevoeld twee keer groter te zijn.
Bron: Mother Nature Network
Geef een reactie