Een nieuw jaar is natuurlijk een fantastisch moment om van je slechte gewoontes af te komen, maar hoe komt het dat we ze niet goed volhouden?

Vaak denken we dat als je iets heel graag wilt, het ook zal gebeuren. ”Waar een wil is, is een weg” luidt een gezegde of misschien denk je als ik harder werk en nog beter mijn best doe lukt het vast wel. De ervaring leert echter dat er meer nodig is dan alleen het voornemen om te willen veranderen, puur op wilskracht iets willen veranderen lukt op langere termijn bijna nooit. Wilskracht zet meestal wel de beweging of verandering in gang, maar vervolgens sluipen je oude gewoontes er toch weer in. Blijkbaar is een verschil tussen dat wat we willen en hoe we “automatisch” handelen. Herken je dit?

Deskundigen zijn het erover eens dat als je met een gewoonte wilt breken, je deze door een nieuwe gewoonte moet vervangen. Zonder nieuwe gewoontes verval je heel makkelijk terug in je oude, vertrouwde, maar ongewenste patronen. Simpel gezegd: ruil je slechte gewoontes in voor goede! Ontwikkel goede gewoontes, die weerspiegelen wat jij graag wilt bereiken.
En benadruk deze. Zeg bijvoorbeeld niet; “ ik mag niet meer met de auto naar de stad”, maar “ik ga fietsen!”. Het gaat erom dat je je nieuwe gewoontes eigen maakt.

Wat wil jij de komende tijd bereiken? Waar wil je aan werken en is belangrijk voor je. In een goed voornemen of doelstelling moet een uitdaging zitten. Je mag er best moeite voor doen, maar het moet wel haalbaar zijn. Je moet er van overtuigd zijn dat je het kunt. Het helpt ook als je je daadwerkelijk een voorstelling kunt maken van het gewenste resultaat. Daarbij moet je een redelijk idee hebben over hoe jij je doelstelling gaat bereiken Als je deze niet hebt, ben je eigenlijk maar iets aan het doen en wordt de kans van slagen kleiner. Denk dus goed na over hoe je je goede voornemen wilt realiseren.
Schrijven kan een goede manier zijn om je ideeën vorm te geven, je kunt eventueel een stappenplan maken of werken met een todo- of vinken lijstje. Voordeel hiervan is dat je kunt terug lezen en inzicht krijgt in je proces. Maar er zijn geen regels: wat voor jou het prettigst werkt is het beste.

Tips:

  • Kies om te beginnen één goed voornemen, (ook al heb je er misschien meerdere) waar je de komende tijd aan wilt gaan werken en beperk het in de tijd.
  • Onderzoek toont aan dat de meeste mensen die langdurig succes hebben met hun goede voornemens, deze eerste maand goed zijn doorkomen. Deze periode is wel lang, maar best te overzien. Na deze maand kun je stapsgewijs verder werken aan je plan. Als je meerdere goede voornemens hebt, is dit ook het moment om een nieuw voornemen erbij op te pakken.
  • Vertel anderen over jouw goede voornemen. Het is fijn als anderen je ondersteunen in je plan.
    Soms geeft alleen al dit stukje “sociale controle” je net dat beetje extra motivatie om door te gaan in moeilijke tijden.
  • Wees lief voor jezelf. Stel jezelf een kleine beloning in het vooruitzicht als je een stap gemaakt hebt. Een klein cadeautje, of iets leuks doen. Geef jezelf dat welverdiende schouderklopje.
    En ga door, ook als je een keer gezondigd hebt. Vaak gebeurt het dat mensen na zo’n moment er helemaal mee stoppen. Vergeef jezelf en ga gewoon weer verder.
  • Een nieuw jaar is natuurlijk een magisch ijkpunt, maar staar je hier niet blind op. Iedere dag is nieuw en kan het begin van een goed voornemen zijn.

Veel succes en laat je even weten wat voor jou werkt?