In de drukte van de dagelijkse beslommeringen lekt je creatieve energie gemakkelijk weg. Deadlines, afspraken, cliëntencontact, regels en administratie, ze vragen allemaal jouw aandacht. Hierdoor verlies je gemakkelijk je inspiratie, zonder dat je de kans had om ook maar iets van je voorgenomen werk te doen. Als je je leeg of opgebrand voelt, zul je de controle terug moeten nemen.

Gelukkig kunnen eenvoudige creatieve oefeningen je helpen om weer tot leven te komen, zelfs als je je lunch aan je bureau moet eten. Deze drie oefeningen kunnen in weinig tijd een groot verschil maken. Iedere oefening helpt bij bepaalde problemen. Probeer ze en laat ons weten wat je ervan denkt.

Oefening 1 is goed voor: Ontspanning, voorbereiding op creëren

Deze oefening is gebaseerd op Julia Cameron’s “ochtendpagina’s” oefening. Cameron is de auteur van het creatieve werkboek The Artist’s Way, vol met verschillende geweldige oefeningen. In haar versie van deze oefening wordt je geacht om, elke ochtend bij het opstaan, drie pagina’s over de stromen van bewustzijn te schrijven. Het basisidee is dat je alle willekeurige gedachten en zorgen van die dag “uitstort”. Je hoeft het echter niet per se als eerste in de ochtend te doen, het kan ook later aan je bureau. Zorg ervoor dat je met de hand schrijft. Volgens een onderzoek in 20122 is dit belangrijk omdat je zo meer delen van je hersenen activeert. Zelfs als je alleen maar opschrijft, “Dit is rot, ik haat het” ben je bezig om je hersenen te herprogrammeren.

Oefening 2 is goed voor: Brainstormen/ distilleren van je gedachten

Deze oefening is geweldig als je start met een project en op zoek bent naar de kern van het idee. Ieder creatief project komt neer op de intentie: ”Wat probeer je over te brengen? Wat is het punt dat je wilt maken? Wat is je bedoeling?” Deze antwoorden zijn niet altijd direct aan te wijzen. We merken allemaal dat we over onze gedachten struikelen bij de poging om onze bedoeling te verwoorden. Probeer om met de haiku-methode je gedachten te filteren. Weet je niet precies meer wat een haiku is? Dit is een gedichtje met 17-lettergrepen dat uit 3 regels bestaat (vijf, zeven, vijf). Schrijf over alles wat jou op dit moment inspireert, wat je hoopt te bereiken, of de eerste thema’s die in je gedachten opkomen over het project. Een voorbeeld van een Haiku:

met veel ple-zier
op cre-a-tie-ve wij-ze
jouw fo-cus te-rug

Oefening 3 is goed voor: Spelen en Zen worden

Deze oefening kan een beetje gek lijken, maar het is merkwaardig ontspannend. Door met twee handen te tekenen stimuleer je beide zijden van je hersenen. Alles wat je nodig hebt zijn twee stiften en een leeg kladblok. Teken tegelijkertijd met beide handen en maak zo gespiegelde afbeeldingen. Wees niet perfectionistisch. Focus alleen op de beweging en de handeling, niet op het resultaat.

We hopen dat het je lukt om jouw creatieve energie weer te laten stromen. Welke oefening ga jij proberen?