Als we onszelf afvragen wat ons gelukkig maakt denken we vaak aan omstandigheden, bezittingen of mensen in ons leven. Maar eigenlijk wordt geluk voor een groot deel door een chemische reactie in je hersenen veroorzaakt.

Er zijn 4 belangrijke neurologische stoffen, hormonen en neurotransmitters die in je hersenen voorkomen en die verantwoordelijk zijn voor het creëren van sensaties en emoties. Deze sensaties associëren we met geluk. Dit is goed nieuws. Het betekent dat zelfs als de omstandigheden, bezittingen of mensen in ons leven niet precies zijn zoals we het willen, er toch manieren zijn om je geluksgevoel te vergroten. Hier zijn een aantal tips hoe je jouw geluksstoffen in je hersenen kunt stimuleren en zo jouw gemoed een positieve boost kunt geven, ongeacht de omstandigheden.

1. Endorfine

Endorfines zijn bedwelmende neuropeptiden. Dat betekent dat ze bij het centrale zenuwstelsel aangemaakt worden om ons te helpen met fysieke pijn om te gaan. Ze geven ons ook een licht gevoel in ons hoofd en maken ons soms zelfs duizelig. Een niet te pijnlijke manier om endorfines te stimuleren is door te sporten. Een onderzoek toonde aan dat 10 dagen lang iedere dag 30 minuten op een loopband lopen voldoende is om een klinische depressie te verminderen.

2. Serotonine

Serotonine is waarschijnlijk de meest bekende stof omdat dit de stof is waar het medicijn antidepressiva op inwerkt. Serotonine is een neurotransmitter die van nature wordt gestimuleerd door meerdere dingen die we iedere dag kunnen doen. Blootstelling aan helder licht bijvoorbeeld, met name zonlicht, is een van de manieren om serotonine te verhogen. Sporten en geluksgedachten stimuleren de productie ook. Sommige onderzoekers ontdekten dat een hogere inname van tryptofaan-rijk voedsel in je dieet ook goed kan zijn om de serotonine productie in je hersenen te stimuleren.

3. Dopamine   

Dopamine is een neurotransmitter die vaak gezien wordt als het chemicalie van de beloningen. Als je een doelpunt scoort, een deadline haalt of een ingewikkelde taak weet te volbrengen krijg je een prettige shot dopamine. Hierdoor weet je dat je goed werk hebt geleverd. Zulke shots krijg je ook als je iets aardigs doet voor iemand anders. Van vrijwilligerswerk is aangetoond dat het je dopaminegehalte doet toenemen. Sommige onderzoekers hebben ontdekt dat er alleen liefdevolle gedachten nodig zijn om je dopaminelevel te verhogen.

4. Oxytocine

Moeders zijn bekend met de werking van oxytocine.  Dit is het hormoon dat geproduceerd wordt tijdens de zwangerschap en borstvoeding. Het zorgt ook voor de kick van MDMA, een populaire drug, die oxytocine in de hersenen vrijmaakt. Oxytocine wordt primair geassocieerd met liefdevolle aanrakingen en relaties. Dit hormoon geeft een warm en wazig gevoel en zorgt voor de stimulatie van dopamine en serotonine. Het vermindert tegelijkertijd onze angst. Om jouw shot oxytocine te krijgen zonder naar de ecstacy te grijpen moet je iemand van wie je houdt een knuffel geven. Zelfs het aaien van een huisdier zal helpen.

Soms lijkt geluk een onbereikbare emotionele heilige graal. Maar gelukkig ondergaan onze hersenen en ons lijf voortdurend ingewikkelde processen waar we invloed op hebben met onze dagelijkse activiteiten. Als we eenmaal begrijpen hoe onze feel-good hormonen en neurotransmitters werken zijn we misschien ook in staat om ze makkelijker te stimuleren.