De oorsprong van mindfulness ligt in het Boeddhisme. Het is een onderdeel van het zogenaamde achtvoudige pad en werd oorspronkelijk sati in Pali of smṛti in Sanskriet genoemd. Inmiddels is de wetenschap ook achter de voordelen van mindfulness zodat het nu als officiële therapie wordt ingezet bij verschillende klachten.


In 1979 heeft Jon Kabat-Zinn een experiment opgezet en daarmee heeft hij mindfulness in de medische wetenschap geïntroduceerd. Hij was microbioloog in de pijnkliniek van de universiteit van Massachusetts en gebruikte mindfulness om mensen met pijnklachten te helpen.

Mindfulness zou vertaald kunnen worden als volledig denkvermogen of ruimdenkend. Er wordt een heldere manier van denken mee bedoeld die vrij is van verstorende gedachten.

Deze verstorende gedachten krijg je als je teveel met toekomst of verleden bezig bent in plaats van je te concentreren op het huidige moment. Mindfulness gaat ervan uit dat je kunt oefenen in het negeren van verstorende gedachten door je op het huidige moment te focussen. Hierdoor kun je stress verminderen wat tot gevolg heeft dat je algehele gezondheid verbetert. Behalve herinneringen en toekomstverwachtingen kunnen ook oordelen en het willen voldoen aan verwachtingen storend werken. Het accepteren van een situatie is een goede manier om deze onrustige en storende gedachten te verminderen.

Voordelen:

  • Mindfulness helpt om te gaan met drukte van het alledaagse leven.
  • Mindfulness leert je te luisteren naar wat er echt speelt in je hoofd en je hart.
  • Mindfulness om bruikbare gedachten te scheiden van verstorende gedachten.
  • Door Mindfulness verminderen heftige emoties of ze verdwijnen helemaal.
  • Mindfulness helpt om dingen te accepteren die je niet kunt veranderen.
  • Mindfulness helpt je om te gaan met problemen of heftige gebeurtenissen.
  • Mindfulness leert je gebeurtenissen te verwerken en een plek te geven.

Toepassing:

Mindfulness heeft effect op de algehele gezondheid. Daarnaast heeft het positieve effecten op de kwaliteit van relaties. Door verbetering van empathische gevoelens, verbetering van de communicatie en verbetering van de aandacht voor elkaar is men beter in staat is om signalen van de ander op te pikken. Mindfullness heeft ook een positief effect op cognitieve taken. Er is een betere aandachtsverdeling, er zijn vaak minder depressieve klachten, vermindering van angst,vermindering van persoonlijkheidsstoornissen,vermindering van verschillende soorten verslaving.

Enkele oefeningen:

Mindfulness maakt gebruik van verschillende soorten meditatietechnieken.

  • Richt de aandacht alleen op ademhaling. Volg de ademhaling zonder hier iets aan te veranderen.
  • Doe een “bodyscan” waarbij je stapje voor stapje met je aandacht je hele lichaam langsgaat en ieder stukje ontspant.
  • Neem iets te eten en neem alle tijd om zo nauwkeurig mogelijk te ervaren wat je eet. Let op de smaak, de geur, de structuur, de beweging van het kauwen enzovoort.