Het voedsel dat we eten heeft een lange reis  gemaakt, voordat het op ons bord terecht komt. De hoeveelheid CO2  waarvoor dit eten verantwoordelijk is, afhankelijk van een aantal factoren.

Hoe het is verbouwd, geoogst, voorbereid en en vervoerd, verpakt en opgeslagen. Dit zijn allemaal aspecten die een rol spelen in de ecologische voetafdruk (broeikasgassen) die ons eten achterlaat. Deze reis staat bekend als voedselkilometers en heeft betrekking op de afstand die je voedsel aflegt van boerderij tot je bord.

Deze afstand heeft een grote invloed op de klimaatverandering, omdat het transport van het voedsel over de weg of de lucht, de grootste ecologische voetafdruk achterlaat. Maar daarmee is de reis nog niet ten einde. Zelfs in je eigen huis wordt de omgeving beïnvloed door de manier waarop het eten wordt bereid en hoe je omgaat met etensrestjes en voedselafval.

Onze voedselproductie is verantwoordelijk voor bijna een derde deel van de totale ecologische voetafdruk. De keuzes die jij maakt op het gebied van voedsel en eten zijn van invloed op het wereldwijde en plaatselijke milieu. Dat is dan ook de reden dat de keuken de plek bij uitstek is om je eigen ecologische voetafdruk te verlagen.

De makkelijkste manier om dit te doen is om te kiezen voor seizoensgroenten en -fruit van een bij voorkeur lokale producent. Op die manier hoeft het eten niet zo ver te reizen en zet je verser en gezonder eten op tafel. Je moet wel voor ogen houden dat de intensieve landbouw in jouw eigen omgeving niet per definitie een lagere invloed op het milieu heeft dan biologische Fairtrade-producten uit bijvoorbeeld Oeganda.

Manieren om je eten klimaatvriendelijker te maken:

  • Bereid je eigen eten, van begin tot eind
  • Eet meer groenten en minder vlees
  • Koop lokale en regionale producten
  • Kies voor groenten en fruit waarvoor het het seizoen is.
  • Koop onbespoten, organische en biodynamische ingrediënten
  • Maak fruit en groenten in, of zout en droog ze zodat je er ook in de winter van kunt genieten.
  • Verbouw je eigen fruit en groenten
  • Gebruik verse kruiden in de zomer en gedroogde specerijen in de winter
  • Gebruik al je restjes en gooi ze niet weg
  • Composteer en recycle het keukenafval

Bron: IKEA