Dankbaarheid hangt samen met je gelukkig voelen.

Wanneer je dankbaar bent voor wat er is, ervaar je tegelijkertijd meer geluk in je leven. Door dankbaar te zijn, bevestig je de positieve dingen in jouw bestaan. Ook geeft het je vaak een gevoel van verbinding, een gevoel van erbij te horen.

Door dankbaarheid te beoefenen, ga je je gelukkiger voelen. Het is een makkelijke ingang naar meer geluk in je leven. Iedereen heeft wel iets om dankbaar voor te zijn. Kijk eens om je heen of binnen in jezelf. Door dankbaarheid te uiten, creëer je een explosie van positieve gevoelens in jezelf.

Je kunt je dankbaarheid uiten door hardop te zeggen waar je dankbaar voor bent. Je kunt dit ook in gedachten doen. Neem je eens voor om iedere ochtend je dag te beginnen met te bedenken waar je dankbaar voor bent. Of je maakt er een ritueeltje van en steekt er bijvoorbeeld een kaarsje bij aan. Het maakt niet uit hoe je je dankbaarheid uit, als je het maar met een bewuste liefdevolle intentie doet.

Tel wat je hebt, niet wat je mist

Kijk niet naar de dingen die je niet hebt, dat leidt je alleen maar tot teleurstelling en pijn. Het kan best zijn dat jouw leven er op dit moment niet zo rooskleurig uitziet, maar zelfs dan zijn er altijd nog dingen in je leven waar je wel blij mee bent en waar je dankbaar voor kunt zijn. Vind je dat lastig? Wees dan bijvoorbeeld dankbaar voor het feit dat je leeft, dat je dingen mag ervaren. Wees dankbaar voor het zonnetje dat schijnt of voor het momentje rust dat je even kunt pakken.

Je voelt je echt gelukkiger

Wanneer je dankbaar bent en denkt aan iets positiefs, maakt je lichaam dezelfde stoffen (o.a. endorfines) aan in je lichaam als bij de ervaring zelf. Je hersenen kunnen het onderscheid niet maken tussen de ervaring zelf en het visualiseren ervan. Dus door dankbaar te zijn en terug te denken aan fijne momenten, voel je je ook daadwerkelijk gelukkiger.

Ga ook zelf aan de slag met dankbaarheid om je gelukkiger te voelen. Hieronder een aantal tips.

3 tips om dankbaarheid in je leven in te bouwen

  1. Begin de dag met dankbaarheid. Zoals ik hierboven al schreef, start eens een week lang iedere dag met te bedenken waar je dankbaar voor bent. Zodra je wakker wordt en nog voor je uit je bed springt, neem je even een momentje voor jezelf. Zeg in gedachten of hard op: ik ben dankbaar voor ………..
  2. Maak een dankbaarheidsdagboek. Houd een dankbaarheidsdagboek bij. Maak een mooi boekje speciaal om je dankbaarheid te uiten. Schrijf daar iedere dag even een kort stukje in, iets waarvoor jij dankbaar bent dat die dag gebeurd is, of meer algemeen waarvoor jij dankbaar bent in jouw leven.
  3. Bedenk een dankbaarheidsritueel. Creëer voor jezelf een dankbaarheidsritueel. Steek bijvoorbeeld iedere dag een kaarsje aan en sta even bewust stil bij waar jij dankbaar voor bent. Ook kun je iedere dag even stil staan voor een mooie Boeddha, Mariabeeld of ingelijste foto. Het gaat erom dat je even bewust naar binnen keert en bedenkt waar jij dankbaar voor bent. Doe dit op een manier die bij jou past.

Probeer iedere dag je dankbaarheid te uiten. Gewoon door er even bewust bij stil te staan. Je zult merken dat je er gelukkiger van wordt.

Waar was jij vandaag dankbaar voor?

Bron: Innerlijke focus