Insteken, draad omslaan, over halen en af laten gaan. Door deze repeterende beweging en de ontspannen focus heeft breien dezelfde uitwerking op je lichaam en geest als een meditatie.

Als je eenmaal weet hoe het moet, is breien een ontspannende bezigheid én heel gezond, beschrijft psychotherapeut Betsan Corkhill in haar boek ‘Knit for Health & Wellness’ Ze stelt dat breien dezelfde gezondheidsvoordelen heeft als mediteren.

De ritmische beweging van het breien, het getik van de breinaalden en de focus op het breiwerk helpen om je (negatieve) gedachten te verzetten. Door een paar minuten te breien, verlaagt je hartslag en daalt je bloeddruk en tegelijkertijd stijgt je serotonine-gehalte.
Serotonine, hoewel feitelijk een neurotransmitter, staat bekend als ‘geluks-hormoon’, dat je lichaam zelf aanmaakt en dat ervoor zorgt dat je je prettig voelt.
Als je je down, gestrest of gefrustreerd voelt, kan het dus verstandig zijn je breiwerk ter hand te nemen. Drie keer per week een uurtje breien dit al een positief effect op je gemoedstoestand kan hebben.

Bovendien is breien is een goede hersentraining. Door de manier waarop de handen tijdens het breien aan het werk zijn, wordt maar liefst 60% van je hersenen ‘in beweging’ gehouden.
Zo bleek uit een eerder onderzoek al dat mensen die actief handwerken (breien) een beter geheugen hebben.

Dus zin in een nieuwe hobby of wil je gewoon iets om handen hebben tijdens deze lange winteravonden dan is breien een goede optie
Ben je niet zo`n breister? Geen nood. Op het internet zijn verschillende tutorials en patronen te vinden die je steek voor steek op weg helpen. En je hoeft het echt niet ingewikkeld te maken. Een simpel breiproject vereist maar een paar steken, zodat je alleen maar hoeft te vertrouwen op je spiergeheugen en verder helemaal nergens aan hoeft te denken. De kracht zit hem nu juist in deze eenvoud.

Veel plezier!

boek: Knit fot Health & Wellness – Betsan Corkhill