Heb jij ook voorbeelden van gebeurtenissen en keuzes waar je spijt van hebt? Voel jij je weleens gedwongen om de situatie te heroverwegen, nieuwe plannen te maken, om dingen recht te zetten of je verontschuldigingen aan te bieden? Spijt is als een valse toon die je laat klinken om vervolgens te proberen het geluid weer terug te stoppen in het instrument. Dat is onmogelijk. Je kunt alleen proberen een nieuw geluid te laten horen door een andere toon te vinden die beter past in het gehele muziekstuk.

We hebben allemaal weleens te maken met spijt. Het kan een hele opgave zijn om uit het dal te klimmen, die veroorzaakt wordt door fouten en om de mogelijkheden te onderscheiden die je weer vooruit helpen. Het oud Franse woord voor spijt: “regreter” betekent letterlijk “iemand die de doden beweend.” De oorsprong van de betekenis gaat nog verder terug naar de Germaanse oorsprong: “Begroeten.” Bij spijt zul je altijd geconfronteerd worden met deze twee betekenissen van het woord. Enerzijds is er de rouw over het gebeurde, anderzijds de uitdaging om door te gaan.

De eerste fase van spijt is het voelen van de pijn en de rouw die ervoor zorgen dat je je fouten bekijkt en nadenkt over hoe je het beter anders had kunnen doen. De pijn of het verlies kan daar iets door verlicht worden. In onze rouw kunnen we gefixeerd raken over het terugnemen van je fout.  Uit jouw rouwgevoel kan tevens de waardevolle wens ontstaan om het opnieuw te doen, maar dan anders.

Kun jij je fouten nog herstellen?
Het rechtzetten van je fouten kan helpen om het gewicht van het verleden te verminderen. Op die manier kun je bijvoorbeeld toch nog het contact herstellen met een oud familielid, of je verontschuldigen tegenover iemand die, door een fout van jouw, schade heeft geleden. Als je vast blijft zitten in je spijt kun je een gevoel van haast ervaren. Alsof  je toekomst afhangt van het ontrafelen van de knoop uit het verleden. Dit weerhoudt je van deelname aan het dagelijkse leven, van het meebewegen met de stroom.

Tegelijkertijd lijden we door onze angsten. We blijven hangen in negatieve gedachten zoals dat we niet goed genoeg zijn, dat we nooit de liefde van ons leven zullen vinden, dat we niet in staat zijn om ons verlies te dragen enzovoort. Al die tijd hoef je alleen je hart maar open te stellen en de kracht van het leven zal zich vanzelf aan je tonen.

Zorg dat jouw energieleidingen niet verstopt zitten
Vergelijk het met de waterleidingen in je woning. Als delen van die pijp verschoven zijn, wordt de stroom verstoort. Als dit wordt verholpen kan het water weer vrij doorstromen. Zo is het ook met jouw energiestroom. Als onze gedachten, hart en spraak op een lijn liggen kan de energie vrij doorstromen. Dit noemen sommigen integriteit, en anderen authenticiteit. Dit is noodzakelijk om contact te kunnen voelen met de bron die groter is dan ons.

Als we ons beroofd voelen en het contact met de bron verliezen is het tijd om jouw “leidingen” na te kijken.  De pijn, de rouw, het gevoel van kou dat voortkomt uit het jezelf verstoppen gooit ons uit de energiestroom. Jouw innerlijke afstemming is een beoefening in helder, stromend contact met het universum.

Toch kunnen we dagelijks geplaagd worden  met de pogingen om ongedaan te maken wat niet ongedaan kan worden. De knopen uit het verleden kunnen ons een onbevredigend gevoel geven die niet weg te nemen is. Als we vol zitten met herinneringen, wonden, zorgen, dromen, meningen en schema’s zijn we erg beperkt in wat we horen of ontvangen.
Dus als jij moeite hebt om dingen aan te nemen of aan te horen, is soms de enige oplossing om jezelf leeg te maken en opnieuw te beginnen.

Dit doen we zodat we oog hebben voor al de overvloed en voor alle noden van anderen. Hoe meer we onze eigen problemen hebben opgelost, hoe meer oog we kunnen hebben voor de behoeften van anderen. Zo kunnen we meer aanwezig zijn in ons huidige leven.
Als je ergens spijt van hebt, probeer dan om de klank van je hart te horen. Laat de leegte die je voelt de wens ontstaan voor een mogelijk herstel, of voor een nieuwe start.
Een paar praktische tips op een rij:

  • Wees niet te hard voor jezelf
  • Leer je lesje.
  • Probeer je fouten recht te zetten
  • Kies voor geluk in plaats van te blijven hangen in je spijtgevoel
  • Zeg op tijd sorry
  • Wees oprecht in je spijtbetuiging

Waar heb jij spijt van? Heb jij goede tips om met die spijtgevoelens om te gaan?