Werk je (weer) thuis en zit je uren achter je bureau? Dan is het een goed idee om wat yoga te doen, deze 7 oefeningen doe je gewoon vanuit je bureaustoel. Het kost weinig tijd, maar het is een fijne manier om soepel te blijven, werkstress te verminderen en helemaal tot jezelf te komen.

1. Draai je nek los
Kijk rustig omhoog en breng dan je kin naar je borst. Herhaal deze knikkende beweging in een rustig tempo. Verander de beweging dan van links naar rechts en blijf op je ademhaling letten.

2. Draai rondjes met je schouders
De volgende stap brengt ons naar de schouders. Draai met je schouders naar achteren en vind een beweging die voor jou prettig aanvoelt. Dit zorgt ervoor dat je meer ruimte krijgt tussen je schouderbladen.

3. Rug rekken in 2 stappen
Stap 1: Leg je rechterhand op je linkerknie en breng je linkerhand achter je zodat je rug een stukje naar achteren draait. Hou dit vast terwijl je een keer diep in- en uitademt. Heb je meer steun nodig? Dan kan je je rechterhand ook op je bureau leggen. Bij de tweede uitademen draai je terug naar het midden. Herhaal deze stap de andere kant op.

Stap 2: Plaats één hand naast je om de rand van je stoel en breng je andere hand boven je hoofd zodat je de rek in je zij voelt. Kom terug naar het midden op je uitademing. Herhaal dit met je andere hand.

4. Maak ruimte tussen je schouderbladen in 2 stappen
Stap 1: Draai zijdelinks op de stoel en breng je handen naar achter. Houd je handen vast achter je rug zodat je rek voelt tussen je schouderbladen. Denk er wel aan om je schouders laag te houden.

Stap 2: Houd de vingers verstrengeld en buig langzaam naar voren.

5. Strengel je armen en rek
Houd je handen voor je en breng je rechterarm onder je linkerarm, handpalmen tegen elkaar. Breng je verstrengelde armen voor je gezicht. Haal diep adem. Herhaal dit met je linkerarm onder je rechterarm.

6. Buig naar achteren
Leun tegen de rugleuning aan, breng je armen erachter en buig rustig naar achteren. Je mag je vingers weer verstrengelen als je dat fijn vindt. Niet met elke bureaustoel zal deze oefening mogelijk zijn. Anders ga je door naar oefening 7.

7. Vouw je been onder je
Plaats je rechterenkel op je linkerknie. Draai je voet een paar keer rond. Laat je langzaam voorovervallen, met je handen richting de grond. Met een diepe uitademing zal je verder naar beneden kunnen reiken. Je kan extra rek geven door je rechterknie zachtjes naar beneden te duwen. Vind het midden en herhaal dit met je andere voet.

Doe je de oefeningen liever met beeld erbij, bekijk hier de video

bron: yoga-international.nu