Wat te doen als je hoofd maar blijft malen en je negatieve gedachten een loopje met je dreigen te nemen.

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt. Of het nu een discussie met je geliefde is, een project op je werk dat vreselijk verkeerd gaat of iets veel ergers. Op zulke momenten kan ons brein ons gewoonweg niet vooruit helpen. We spelen mentaal de situatie keer op keer opnieuw af en vragen ons af wat we anders hadden moeten doen. Of we voelen hoe boosheid, angst en verdriet zoveel vat op ons heeft dat we onmogelijk onze aandacht ergens anders heen kunnen sturen.

Hier zijn een aantal dagelijkse oefeningen die je kunnen helpen om je brein op vreugde in te stellen en de vicieuze cirkel van negativiteit en zorgen te doorbreken:

  1. Beoefen dankbaarheid
    Dit is een van de snelste manieren om je beter te voelen over waar je bent in een bepaalde situatie. Maak een lijst van alle dingen waar jij dankbaar voor bent. Het feit dat je ademhaalt bijvoorbeeld, of dat je hebt kunnen eten toen je honger kreeg. Ieder ander eenvoudig feit is al een stap in de goede richting. Dankbaarheid activeert een stroom van voordelen in je hersenen.
  2. Haal diep adem
    Zorgen en stress veroorzaken activatie in je amygdala. Hierdoor gaat je alarmsysteem af en dit blokkeert de rest van je hersenen om juiste beslissingen te nemen. Gelukkig is je amygdala te kalmeren met zuurstof. Diep ademhalen helpt. Haal een aantal keer diep en langzaam adem. Je zult verbaasd staan over hoe zoiets eenvoudigs je direct zo’n beter gevoel kan geven.
  3. Let op het thema
    Ons brein staat afgesteld op bepaalde zich herhalende gedachten. Gewoon omdat ze gewoonte zijn geworden. Deze gedachtepatronen kunnen, met een beetje oefening, veranderd worden. Iedere keer als je jezelf betrapt op bepaalde negatieve gedachten herhaal je in plaats daarvan een nieuwe mantra. Iets als “Alles ontvouwt zich perfect voor mij.” Of “Ik vertrouw het proces van het leven.”
  4. Vind de positieve onderliggende basis van jouw zorgen
    Als je je zorgen maakt is dat waarschijnlijk omdat je van iets of iemand houdt. En dat is juist positief. Geef jezelf een compliment en verschuif je focus naar de positieve emotie die achter je zorgen ligt, zoals het verlangen om een goede liefdesrelatie te hebben of om gezond en relaxed te kunnen zijn, zonder jezelf te veroordelen voor het hebben van negatieve gedachten.
  5. Gebruik je verbeelding
    Of we nu iets in het echt meemaken, of dat we ons iets inbeelden, in beide gevallen worden dezelfde gebieden in de hersen geactiveerd. We kunnen de kracht van onze verbeelding dus gebruiken om onszelf te kalmeren als we ons zorgen maken. Hoewel we niet altijd direct onze situatie kunnen veranderen, kan toch het proces van je verbeelding je daadwerkelijk helpen om reële veranderingen in je leven aan te brengen.

Uiteindelijk moeten we accepteren dat we geen controle hebben over de mensen en gebeurtenissen om ons heen. We kunnen wel accepteren dat we controle hebben over hoe we ons voelen.