Waarom is je geheugen zo belangrijk? Het geheugen zal altijd refereren aan het verleden om je te helpen kiezen hoe je moet handelen. Een van de functies van je geheugen is om de toekomst te kunnen voorspellen. Als je de toekomst kunt voorspellen kun je je erop voorbereiden en zo de kans om te overleven vergroten. Dus het is belangrijk dat je brein herinneringen opslaat en ze ook goed kan terughalen.

Er zijn veel factoren die positieve en negatieve invloeden hebben op je geheugen. Alles waar je in je leven aan bent blootgesteld heeft invloed op je hersenen, op je perceptie en op hoe je het leven interpreteert. Als je bijvoorbeeld onvoldoende ondersteunt wordt door je baas zal je geheugen terugdenken aan een vergelijkbare situatie en hoe je dat toen oploste. Als je herinneringen vindt over hoe je nooit ondersteunt werd door je vader zul je meer stress ervaren tijdens deze ervaring dan gebruikelijk. Dit kan ervoor zorgen dat je je misschien afreageert, meer gestrest voelt, minder slaapt. Door de fysieke uitwerking van stress sluit je het vermogen af om optimaal van je cognities gebruik te maken.

Positieve ervaringen in het verleden zullen een ander effect op je hebben. Als je bijvoorbeeld een situatie had waarin je niet ondersteund werd, maar wel het vermogen vond om ermee om te gaan zal je stressreactie anders zijn. Je geheugen zal de situatie relateren aan een positieve uitkomst. Hierdoor zul je in een vergelijkbare situatie opnieuw een positieve uitkomst verwachten. Dit houdt je stressniveau laag zodat je ook niet wordt afgesloten van een goed functionerende cognitief vermogen.

Een liefdeservaring heeft een nog krachtiger effect heeft. Dit komt omdat liefde voor meer gevoelens als plezier en veiligheid zorgt en dit leidt weer tot meer positieve verwachtingen. Door liefde worden ook gunstige hormonen vrijgemaakt wat goed is voor je fysieke gesteldheid en vermindering van angst. Hierdoor krijg je een nog betere toegang tot positieve herinneringen, en beter functionerende cognities. Wat betekent dit voor jouw? Het is belangrijk om je geheugen te trainen door de neuronen in je hersenen regelmatig te gebruiken. Hoe meer je kunt doen om stress te reduceren hoe beter. Tegelijkertijd is het belangrijk om gevoelens van liefde te stimuleren.

Tips om je geheugen te verbeteren

  • Beweeg iedere dag.
    Iedere keer als je een mentale of fysieke taak afrond stimuleer je het neurologische systeem in je hersenen. Wetenschappers vertellen ons dat fysieke activiteiten ons geheugen en cognitieve vermogen verbeterd. Dit komt door de toename van neuronen en door de verbeterde werking van de synapsen. Zoek naar activiteiten die een gevarieerde beweging vraagt, maar het belangrijkste is dat je het leuk vindt om te doen.
  • Speel en lach.
    Probeer om tijd door te brengen met vrienden, plezier te maken, je goed te voelen. Zorg dat dit onderdeel is in je dagelijkse routine. We weten dat kinderen het beste leren als de spelenderwijs kunnen ontdekken. Dit geldt ook voor jouw. Waarschijnlijk ken je ook de uitdrukking wel:” Lachen is het beste medicijn.” Daar zit een kern van waarheid in. Hoe meer plezier je ervaart hoe meer dopamine en oxytocine (gelukshormonen) je zult aanmaken, in plaats van adrenaline en cortisol (stresshormonen)
  • Mediteer.
    Probeer om met een vorm van meditatie te beginnen. Begin met een paar minuten per dag en breidt dit uit naar 20 minuten of meer. Wetenschappers tonen aan dat meditatie een blijvend positief effect op je hersenen heeft. Een eenvoudige oefening is om een meditatietechniek te doen waarbij je je ademhaling volgt:
    – Adem in drie rustige tellen in.
    – Adem in vijf rustige tellen uit.
    – Als je inademt focus dan op hoe de beweging voelt van je inademing.
    – Als je uitademt focus dan op die beweging.
    – Als je aandacht wegglijdt breng je die terug naar je ademhaling en de telling.
  • Zorg dat je voldoende herstellende slaap krijgt.
    Je hebt vast weleens slecht geslapen en daarna opgemerkt dat je snel geïrriteerd en vergeetachtig bent. Slaap helpt om je neuronen en synapsen beter te functioneren. De meeste mensen hebben zeven uur slaap nodig per etmaal. Je weet dat je genoeg slaap gehad als je uitgerust ontwaakt zonder dat je eerst een kop koffie nodig hebt. Probeer teveel prikkels in de avond te vermijden en gebruik je slaapkamer alleen om in te slapen en om seks te hebben. Het kan ook helpen om een meditatieoefening te doen voor je gaat slapen.
  • Eet natuurlijk.
    Onze voorouders aten alleen wat in de natuur te vinden was: Fruit, groenten en soms wat wild. Je hebt voeding nodig die van nature in je leefomgeving te vinden is. Dat is de beste brandstof voor je hersenen en voorkomt ontstekingen en toxische stress. Een dieet met veel verkeerde vetten en suikers zijn schadelijk voor je hersenen en kan ontstekingen veroorzaken, je insulinehuishouding verslechteren en gifstoffen in je lichaam achterlaten. Zorg dat je voldoende gezonde vetten binnenkrijgt. Denk aan olijfolie, noten en kokosnootolie. Vermijdt het eten van teveel zetmeel of granen en eet voldoende verse groenten.
  • Het laatste en belangrijkste: liefde.
    Breng meer liefde in je leven. Dit betekent niet perse dat je een romantische liefdespartner moet vinden. Maar het betekent dat je je lichaam en brein een fysiek liefdesgevoel moet laten ervaren. Breng meer tijd door in de natuur. Of zoek een activiteit waarbij je anderen kunt helpen. Breng tijd door met vrienden. Vindt een activiteit waarin je jouw passie kunt uiten. Verzin zoveel mogelijk dingen die liefde voor jezelf vergroot. Misschien kun je eens een bos bloemen voor jezelf kopen, of jezelf verwennen met een goed bad, of besluit om goed voor jezelf te zorgen en alleen nog gezonde voeding te eten.