We zijn ons vaak pijnlijk bewust van vastzittende nek- en schouderspieren en wijten dit aan een verkeerde (werk)houding. Maar wist je dat ook winterkou een boosdoener is? Hier een paar eenvoudige oefeningen waar je baat bij kunt hebben.

Een verkeerde lichaamshouding is vaak boosdoener nummer één, maar let maar eens op je houding als het koud is. Merk op hoe je diep in je kraag wegduikt in de winterse kou. Onbewust haal je je schouders op en maak je je zo compact mogelijk om je tegen de kou te beschermen. Dit is een natuurlijke reactie, maar het is wel belangrijk dat je deze verkramping ook weer loslaat.

Als je merkt dat je deze stijfheid in je nek en schouders ook ervaart, dan is het goed om er iets mee te doen. Deze oefeningen zijn goed om overdag even tussendoor te doen.

Oefening 1:

  • Ga goed zitten of staan, de armen naast je lichaam
  • Ontspan je schouders door ze even op te trekken en los te laten
  • Breng je rechterschouder met een uitademing maximaal naar voren en je linkerschouder maximaal naar achteren (Let op dat je niet je schouder optrekt voordat je deze naar voor of achter beweegt)
  • Hou deze strekking 5 tellen vast
  • Laat los en wissel van kant

Oefening 2:

  • Ga goed zitten of staan
  • Ontspan je schouders
  • Trek je kin in de richting van je borstbeen; maar buig je hoofd niet
  • Maak je nek zo lang mogelijk
  • Hou je schouders zo laag mogelijk
  • Hou deze strekking 5 tellen vast
  • Laat los en ontspan

Het zijn korte fijne oefeningen die je op ieder moment van de dag kunt doen. En bedenk, drie maal daags twee of drie keer oefenen is effectiever dan dagelijks 10 keer achtereen.